תפילת העמידה (א')

יוסף רזניק תגובות: 0

אחת השאלות שמנקרות לא פעם בלב כאשר אנו מתפללים, היא האם יש מקום להוסיף כמה מילים פרטיות היוצאות ישר מהלב, איזו בקשה אישית שלנו - או שצריך להיצמד אך ורק לנוסח התפילה הקבוע?

בוודאי יש מקום לתפילה אישית - והמקום הוא לאחר סיום תפילת הלחש. מסופר בגמרא שהאמוראים (חכמי הגמרא) היו נוהגים לומר תפילה אישית משלהם לאחר סיום תפילת הלחש, והגמרא מפרטת כמה דוגמאות לתפילות אישיות כאלו. אחת  התפילות המובאות הגמרא היא 'א-להי, נצור (=שמור) לשוני מרע (=מלדבר רע)' וכו', ותפילה זו התקבלה בכל עם ישראל (אך היא אינה נכללת בחזרת הש'ץ). בסוף 'א-להי נצור', לפני הפסוק 'יהיו לרצון אמרי פי', יכול גם כל אחד מאתנו להוסיף תפילות אישיות משלו במילותיו שלו..

מדוע פוסעים שלוש פסיעות לאחור בסוף תפילת העמידה?

כאשר יוצאים מפגישה עם מלך, נהוג לצאת בהליכה לאחור כדי לא להפנות אליו את הגב. לכן קבעו חכמים שבסיום תפילת העמידה, לפני שאומרים 'עושה שלום במרומיו', יש לפסוע שלוש פסיעות לאחור, ואז לקוד ולהשתחוות לשמאל, לימין ולאמצע כדרך כבוד. גם באמירת 'ברוך אתה ה'' שבתחילת התפילה יש לקוד ולהשתחוות (לאמצע בלבד), וכן בסוף הברכה הראשונה ('ברוך אתה ה' מגן אברהם'), ובתחילה ובסוף של ברכת 'מודים אנחנו לך'.

לאחר שכולם התפללו בלחש, החזן מתפלל שוב את 'שמונה-עשרה' בקול. מדוע?

בעבר לא היו סידורים כפי שיש היום, ואנשים רבים לא ידעו את התפילה. למענם תיקנו חכמים ששליח הציבור ('הש'ץ', החזן) יאמר את התפילה בקול רם, והם יענו אמן אחר כל ברכה וייצאו ידי חובה. הדבר קרוי 'חזרת הש'ץ'. האם זה אומר שכיום, כשיש לנו סידורים, חזרת הש'ץ היא מיותרת? לא ולא. בחזרת הש'ץ, יש הוספות מיוחדות שאין בתפילת הלחש, וחכמי הקבלה אף אמרו שמעלתה גבוהה יותר מתפילת הלחש. לכן חשוב להקשיב לחזרת הש'ץ ולענות אמן על הברכות.

מהי 'קדושה'?

לפני ששליח הציבור אומר את ברכת 'אתה קדוש', הקהל והש'ץ אומרים 'קדושה' שהיא הכרזה על קדושתו של ה'. באמירת ה'קדושה' אנו זוכים לשבח את ה' כמו שמשבחים אותו המלאכים בשמים. הנביאים ישעיהו ויחזקאל שמעו את שירת המלאכים וגילו לנו מה הם אומרים - 'קָדוֹשׁ קָדוֹשׁ קָדוֹשׁ ה' צְ-בָאוֹת מְלֹא כָל הָאָרֶץ כְּבוֹדוֹ' (ישעיהו ו, ג), ו'בָּרוּךְ כְּבוֹד ה' מִמְּקוֹמוֹ' (יחזקאל ג, יב).

מהי 'ברכת כהנים'?

נאמר בתורה (במדבר ו, כג-כד): 'דַּבֵּר אֶל אַהֲרֹן וְאֶל בָּנָיו לֵאמֹר: כֹּה תְבָרְכוּ אֶת בְּנֵי יִשְׂרָאֵל... יְבָרֶכְךָ ה' וְיִשְׁמְרֶךָ' וכו'. ה' נתן לבני אהרן הכהן כוח מיוחד לברך את עם ישראל. ברכה זו הייתה נהוגה בבית המקדש, ושם אף היו מזכירים בברכה את 'השם המפורש' - שם ה' שאסור להזכירו בשום מקום אחר. חכמים תיקנו לומר אותה בכל בית כנסת, בחזרת הש'ץ של תפילת שחרית ומוסף לאחר ברכת 'מודים'. כל הכהנים שבבית הכנסת עומדים לפני ארון הקודש, מברכים 'ברוך אתה ה'... אשר קדשנו בקדושתו של אהרן וציוונו לברך את עמו ישראל באהבה', והש'ץ מקריא להם את הברכה מילה במילה. ברכת כהנים נקראת גם 'נשיאת כפיים', כי הכהנים אומרים אותה כשידיהם מורמות.

 

תגובות (0)

כתוב תגובה:

כתובת

"שלום לעם"

ע"י עמותת "גבריאל שר ישראל" (ע.ר. 58-037849-5)

רח' בני ברית 18 ירושלים

02-5022881

webmaster@shalomlaam.co.il

צור קשר