שכן שמנגן בשבת

רבני שלום לעם תגובות: 0

משפחתי מתגוררת בבניין משותף, ובקומה שמעלי יש בחור שמתאמן בנגינה גם בשבת. האם כשאני שומע אותו זה נחשב חילול שבת?

השירה והזמרה הן מסממני השבת והם מהווים חלק בלתי נפרד מהווי המיוחד של השבת ומרבים אחווה ושלום בין בני הבית. אך חכמים אסרו לנגן בכלי נגינה, מחשש שמשהו יתקלקל בכלי והאדם יבוא לתקנו תוך חילול שבת.

אם הדבר מפריע לך תוכל לפנות אל השכן בדרכי נועם ולהסביר לו שזה גורם לך אי נוחות. פעמים רבות אנשים שאינם שומרי שבת כלל אינם מודעים לכך שפעולות שלהם מפריעות לאנשים שומרי שבת, וכאשר פונים אליהם ומסבירים את הדבר הם בהחלט מוכנים להתחשב. מרבית האנשים אינם עושים דברים על מנת להכעיס, אלא מחוסר ידיעה.

אם אין אפשרות להשפיע על השכן והמוסיקה נמשכת, עליך להשתדל לא ליהנות מהמוסיקה ולא להטות אוזן כדי להקשיב לה כדי שלא ליהנות מחילול שבת.

 

אני שומע על מנהגים שונים לגבי הזמן שצריך להמתין בין אכילת בשר ואכילת חלב: חצי שעה, 3 שעות, 6 שעות ועוד. כמה באמת צריך לחכות, והאם יש הבדל בין בשר עוף לבשר בקר ובין גבינה לבנה לגבינה צהובה?

אין הבדל בין סוגי הבשר השונים: עוף, בקר או הודו, וממתינים אחריהם אותו מספר שעות. במרבית עדות ישראל, כולל הספרדים, נהוג להמתין שש שעות לאחר אכילת בשר. יש עדות, כמו יוצאי גרמניה והולנד, שממתינים פחות שעות, וכל אחד צריך לדבוק בדרכי אבותיו ולנהוג על פי המקובל בעדה שלו.

לאחר אכילת חלב ומוצריו יש להמתין חצי שעה בלבד עד אכילת בשר. ההבדל נובע מכך שהבשר קשה ושומני והסיבים שלו נשארים בין השיניים ומשום כך יש להמתין כמה שעות. אך חלב וגבינות הם רכים ואינם שומניים, ולאחר חצי שעה הפה כבר נקי משאריות ומהטעם. אמנם יש גבינות מיוחדות שמצויות בעיקר בחו'ל, שהן קשות ביותר ושומניות, וגם לאחר אכילתן יש להמתין שש שעות לפני אכילת בשר. אולם הגבינות הצהובות הרגילות הנמכרות בארץ אינן שונות מגבינה לבנה ודי בהמתנה של חצי שעה אחריהן.

 

האם מותר ללכת ביום חול לחנות משחקי וידאו שפתוחה גם בשבת?

אין איסור גורף ללכת ביום חול למקום שמחלל שבת. מסיבה זו גם אין איסור לרכוש אוכל או ביגוד בחנויות או ברשתות שאינן שומרות שבת. אולם יש ערך חשוב ביותר ש'לא לחזק ידי עוברי עבירה', ויש להעדיף עסקים וחנויות שבהם שומרים שבת, כדי לעודד ולחזק את בעלי העסקים שלפעמים משלמים מחיר כלכלי על החלטתם לסגור את חנויותיהם כדי לשמור על קדושת השבת.

כאמור אין בזה איסור גמור, והדבר תלוי במידת התקדמותו האישית של האדם, וברגש הפנימי והלבבי שלו כלפי קדושת השבת, ומי שנמצא במדרגה גבוהה יותר מן הראוי שישתדל לא לחזק ידי עוברי עבירה ולקנות בחנויות ובעסקים השומרים על השבת.

 

תגובות (0)

כתוב תגובה:

כתובת

"שלום לעם"

ע"י עמותת "גבריאל שר ישראל" (ע.ר. 58-037849-5)

רח' בני ברית 18 ירושלים

02-5022881

webmaster@shalomlaam.co.il

צור קשר