לימוד תורה (חלק א')

יוסף רזניק תגובות: 0

ביום ראשון השבוע חל חג השבועות, 'זמן מתן תורתנו', וברוח זו נכתוב הפעם על מצוַת לימוד התורה.

עד כמה חשוב ללמוד תורה?

חכמי ישראל ייחסו ללימוד התורה חשיבות יוצאת דופן. לפי דבריהם, לימוד התורה הוא מהדברים שעליהם העולם עומד, ובלעדיו העולם לא יוכל להתקיים. הם גם אמרו שמעלתו של הלימוד גדולה ממעלת שאר המצוות כולן, כפי שנאמר במשנה: 'ותלמוד תורה כנגד כולם'.

גם בקרב עם ישראל לדורותיו, כמעט לא היה דבר חשוב יותר מלימוד התורה, ואהבת הלימוד היתה מאז ומתמיד אחד המאפיינים הבולטים שלנו. המוסלמים כינו את עם ישראל 'עם הספר', וביטאו בכך את הקשר הבל-יינתק בין עם ישראל לבין הספר והלימוד. חכמי ישראל יסדו את 'חוק חינוך חובה' כאלפיים שנה לפני שנודעה המצאה זו בעולם. מעמדו החברתי של יהודי נקבע פעמים רבות על פי מדרגתו בלימוד, והכל - זקנים וצעירים, עניים ועשירים, בעלי משפחות ורווקים - השתדלו להקדיש לפחות מעט זמן ללימוד התורה, אם רק היה הדבר ביכולתם (למי שיש שטר של 200 ש'ח, מומלץ לקרוא את מה שכתוב על גביו בעניין זה).

מדוע לימוד התורה חשוב כל כך?

הטעם הראשון והפשוט למצות הלימוד הוא כדי לדעת את המצוות שעלינו לקיים ואת העבירות שעלינו להיזהר מהן, כפי שנאמר בתורה עצמה (דברים ה, א): 'שְׁמַע יִשְׂרָאֵל אֶת הַחֻקִּים וְאֶת הַמִּשְׁפָּטִים... וּלְמַדְתֶּם אֹתָם וּשְׁמַרְתֶּם לַעֲשֹׂתָם'. מסיבה זו כשלומדים תורה, ראוי להתמקד בעניינים הנוגעים למעשה.

אולם מעבר לידיעה מה לעשות, עצם הלימוד מקרב את האדם לה' באופן שאין כדוגמתו באף אחת מהמצוות: התורה מכילה בתוכה את ההתייחסות האלוקית לכל דבר בעולם - מרעיונות גבוהים ונשגבים על משמעות הבריאה, ועד הצורה הנכונה לקשור את הנעליים בבוקר. בדרך משל אפשר לומר שהתורה היא 'מחשבותיו' של הקב'ה, וכאשר האדם לומד תורה הוא חושב באותו זמן את מחשבותיו של הקב'ה, ובכך הוא מתדמה לקב'ה ומתקרב אליו. הדבר דומה לקריאת מכתב שכתב לנו אדם אהוב, שעצם קריאת המכתב מקרבת בינינו. מסיבה זו, לימוד התורה גם מקדֵש את האדם והופך אותו לאדם טוב יותר. ולכן גם מי שלומד ושוכח, או מי שחוזר על מה שכבר למד, או מי שלומד נושאים שאינם נוגעים למעשה - מקיים מצות תלמוד תורה.

כמה צריך ללמוד?

מצד הידיעה, יש להשתדל לדעת את התורה שבכתב (התנ'ך), את עיקרי התורה שבעל פה (המצויים במשנה, בגמרא ובמפרשיהן) ואת ההלכה למעשה. זו משימה גדולה אך אפשרית. מעבר לכך ראוי להתקדם כמה שאפשר, אם כי אין בכוחו של אדם להקיף את התורה כולה, שהיא 'רחבה מני ים' (ולוּ רק מפני שכל הזמן נכתבים ספרים תורניים חדשים...).

מצד הקדשת הזמן והכוחות ללימוד, הדבר תלוי ביכולתו של האדם. אינו דומה אדם העובד לפרנסתו, שנדרש ממנו רק 'לקבוע עתים לתורה', לתלמיד ישיבה שנדרש ממנו הרבה יותר. ומי שמתגבר על המאמץ הראשוני ומשקיע את עצמו בתורה, מגלה שבלימוד התורה טמון תענוג רוחני עצום, כפי שנאמר (תהלים יט, ח-ט): 'תּוֹרַת ה' תְּמִימָה מְשִׁיבַת נָפֶשׁ... פִּקּוּדֵי ה' יְשָׁרִים מְשַׂמְּחֵי לֵב'.

תגובות (0)

כתוב תגובה:

כתובת

"שלום לעם"

ע"י עמותת "גבריאל שר ישראל" (ע.ר. 58-037849-5)

רח' בני ברית 18 ירושלים

02-5022881

webmaster@shalomlaam.co.il

צור קשר