ציצית

יוסף רזניק תגובות: 0

בפרשת השבוע שלנו נאמר (במדבר טו, לח): 'דַּבֵּר אֶל בְּנֵי יִשְׂרָאֵל וְאָמַרְתָּ אֲלֵהֶם, וְעָשׂוּ לָהֶם צִיצִית עַל כַּנְפֵי בִגְדֵיהֶם לְדֹרֹתָם, וְנָתְנוּ עַל צִיצִית הַכָּנָף פְּתִיל תְּכֵלֶת'. וכן בספר דברים (כב, יב) נאמר: 'גְּדִילִים תַּעֲשֶׂה לָּךְ עַל אַרְבַּע כַּנְפוֹת כְּסוּתְךָ אֲשֶׁר תְּכַסֶּה בָּהּ'. מפסוקים אלה לומדים אנו את מצות הציצית.

מה בדיוק כוללת המצווה?

בכל בגד שיש בו ארבע 'כנפות' (=פינות, קצוות), יש חובה לשים 'ציצית' בכל אחת מהן. כל אחת מהציציות מורכבת מארבעה פתילים, העשויים בדרך כלל מצמר. את הפתילים מכניסים לחור שב'כנף', כופלים אותם לשמונה, וקושרים אותם יחד בצורה מיוחדת באופן שנוצר גדיל, שממנו יוצאים שמונה פתילים. לפני שלובשים בגד שיש בו ציציות יש לברך: 'ברוך אתה ה'... אשר קדשנו במצוותיו וציוונו להתעטף בציצית' (או: '...וציוונו על מצות ציצית' – תלוי במנהג).

מהו טעם המצווה?

טעם המצוה כתוב כבר בתורה עצמה (במדבר טו, לט): 'וּרְאִיתֶם אֹתוֹ, וּזְכַרְתֶּם אֶת כָּל מִצְוֹת ה' וַעֲשִׂיתֶם אֹתָם, וְלֹא תָתֻרוּ אַחֲרֵי לְבַבְכֶם וְאַחֲרֵי עֵינֵיכֶם אֲשֶׁר אַתֶּם זֹנִים אַחֲרֵיהֶם'. הציציות המחוברות לבגד מזכירות לאדם את הקב'ה ואת מצוות התורה בכל מקום שהוא הולך, וכך הוא זוכר להישמר ממחשבות רעות ומראיית דברים שליליים. הציצית מבטאת את הקשר עם ה' בבגדים שאנו לובשים, כפי שעושה למשל המזוזה - בביתו של האדם, וברית המילה - בגופו של האדם. הציצית היא גם סימן כלפי חוץ, כעין 'מדים' המכריזים שאנו מעובדי ה' וממקיימי מצוותיו. מעבר לזה, כך כותבים חכמי הסוד, יש הסברים קבליים לכל פרטי המצווה, כגון: מדוע 4 ציציות, ו-8 חוטים, מספר מסויים של סיבובים ועוד, שבהם טמונים עניינים שמימיים נשגבים הקשורים לסודות התורה והבריאה.

מהן 'טלית קטן' ו'טלית גדול'?

בעבר, הלבוש הרגיל של רוב האנשים כלל טליתות - יריעות בד בעלות ארבעה קצוות, שבהן היו מתעטפים. בבגדים אלו היתה חובה להטיל ציציות. בדורות האחרונים השתנתה אופנת הלבוש, ובגדינו הרגילים בדרך כלל אינם חייבים בציצית, כיון שאין להם 'ארבע כנפות'. כדי לא להפסיד את המצווה, נהוג ללבוש מתחת לבגדים בגד מיוחד הנקרא 'טלית קטן', שבו יש ארבע כנפות ובו מטילים ציצית (יש הקוראים לבגד זה כולו 'ציצית', כיון שהוא מיועד לקיום מצות ציצית). 'טלית גדול' היא יריעה גדולה יותר שמתעטפים בה מעל הבגדים בשעת התפילה.

האם יש חובה ללבוש 'טלית קטן' ולהתעטף ב'טלית גדול'?

אין בכך חיוב גמור, שכן רק מי שלובש בגד שיש בו ארבע כנפות חייב לקשור בו ציצית, אבל התורה אינה מחייבת ללבוש בגד כזה. אולם מחמת חשיבות המצווה, ראוי מאוד לעשות זאת, ומי שלובש בגד עם ציציות זוכה לקיים מצווה מן התורה בכל רגע ורגע. היו שהקפידו שלא ללכת מרחק של ארבע אמות (כשני מטרים) ללא טלית קטן, והנוהגים במנהגי הקבלה מקפידים על לבישת טלית קטן אפילו בזמן השינה בלילה. לגבי 'טלית גדול' ישנם מנהגים שונים, ורוב האשכנזים נוהגים שרק אדם נשוי מתעטף בה.

האם ב'טלית קטן' יש להוציא את פתילי הציצית החוצה או להכניסם מתחת לבגדים?

בקהילות האשכנזים נהגו להוציא את הציציות החוצה. בקהילות הספרדים יש שנהגו שלא להוציאם, אך המנהג הרווח הוא להוציא. מכן מקום ראוי להדגיש כי אלו מנהגים בלבד שאינם שייכים לעיקר מצוות לבישת הציצית, ומי שבגלל החברה או הסביבה אינו יכול להוציא את הציצית, לא הפסיד את המצווה.

מהו 'פתיל התכלת' המוזכר בפסוק?

פתיל אחד מפתילי הציצית צריך להיות צבוע בצבע תכלת, המופק מכיס הדיו של חילזון ימי. במהלך הגלות נשכח ואבד אופן ייצור התכלת, ולכן החלו ללכת עם פתילים לבנים בלבד. בשנים האחרונות נעשו מחקרים בעניין זה ויש הטוענים שמצאו את חילזון התכלת המקורי, ובכמה קהילות החלו בפועל לצבוע את הציצית בצבע זה.

תגובות (0)

כתוב תגובה:

כתובת

"שלום לעם"

ע"י עמותת "גבריאל שר ישראל" (ע.ר. 58-037849-5)

רח' בני ברית 18 ירושלים

02-5022881

webmaster@shalomlaam.co.il

צור קשר