מיהו הקב'ה? (ג')

יוסף רזניק תגובות: 0

האפשרות להכיר את ה', שהוא בלתי מושג בשכל האנושי, היא דרך הדברים הקיימים בעולם, כפי שכתבנו בשתי הפינות הקודמות. דבר זה עשוי לעורר שאלה לגבי הדברים השליליים שאנו פוגשים בהם: האם גם מהם ניתן ללמוד על ה'?

אחי, הכל טוב!

התשובה הראשונית לשאלה זו, היא ששום דבר שקיים בעולם אינו רע מצד עצמו. בפרשת בריאת העולם נאמר (בראשית א, לא): 'וַיַּרְא אֱ-לֹהִים אֶת כָּל אֲשֶׁר עָשָׂה וְהִנֵּה טוֹב מְאֹד'. כל הדברים השליליים שאנו רואים בעולם, הם למעשה רק חיסרון והֶעדר של טוב: המוות הוא חיסרון של חיים, העוני הוא חיסרון של שפע, וכדומה. ישנם גם דברים שליליים שנוצרים מדבר טוב שמופיע בצורה מוגזמת, או במקום לא מתאים (כגון שיטפון או שריפה), אולם גם אלו הם למעשה חיסרון - חיסרון של גבולות ושל הכְוונה נכונה. כל מצב של חיסרון קרוי 'הסתר פנים', כלומר מצב שבו ה' 'מסתתר' ואינו מופיע. ממילא ברור שאי אפשר ללמוד על תכונותיו של ה' ממצבים שבהם הוא אינו מופיע, אולם לפעמים אפשר ללמוד מכך על הדרכים שבהן הוא מנהיג את העולם.

מדוע ישנם מצבים של 'הסתר פנים'?

דרך אחרת לשאול שאלה זו, היא לשאול 'מדוע העולם אינו מושלם'. ובאמת, אם אכן ה' הוא טוב ומיטיב, היינו מצפים שהוא יברא את העולם כמקום מושלם שאין בו מוות וחיסרון, ושטובו של ה' יתגלה בו בצורה הגדולה ביותר שהנבראים יכולים להכיל. ומדוע באמת אין זה כך?

בעבר עסקנו בשאלה זו, וכתבנו (בעקבות הרמח'ל וחכמים נוספים) שהטוב הגדול ביותר שאפשר להעניק לנבראים, הוא לעזור להם להיות דומים במידת האפשר לבורא עצמו שהוא מקור הטוב. אולם לא יתכן שהקב'ה יעשה אותנו דומים לו, כיון שזהו דבר והיפוכו: את הקב'ה אף אחד לא עשה, וכל מה שיש לו הוא מכח עצמו ולא מכוחו של אף אחד אחר. ממילא ההידמות לבורא יכולה להיעשות רק על ידי עבודה עצמית (בדומה לביטוי האמריקאי: self-made man).

כדי לתת מקום לעבודה עצמית, העולם הזה ואנחנו בתוכו נבראנו לא מושלמים, אך ניתנה לנו בחירה חופשית להפוך את עצמנו ואת העולם לטובים יותר וקרובים יותר לה'. דוגמה אחת לכך היא מה שאמרו חכמים, שהעוני בעולם קיים כדי לאפשר לאנשים לתת צדקה ולהידמות בכך לה'. דוגמה אחרת היא העובדה שה' מנהיג את העולם בהשגחה נסתרת ולא בהשגחה גלויה, כדי שאנו 'נחפש' אותו ונגלה אותו דוקא מתוך ההסתר, וכך נזכה לטוב בכוחות עצמנו ולא כמתנת חינם. חוסר השלמות של העולם הזה מתבטא גם בכך, שרואים בו רק מעט מההשפעה העצומה שיש לעבודת ה' ולמצוות (אילו היו רואים זאת בשלמות, היתה מתבטלת הבחירה החופשית). אך בעולם הבא האדם זוכה להנות בשלמות מתוצאות עבודתו.

אם כל מה שיש בעולם הוא טוב במהותו, מהיכן הגיע היצר הרע?

היצר הרע הוא אכן הדבר היחיד בבריאה שהוא רע מצד עצמו, ועליו נאמר (ישעיהו מה, ז): 'עֹשֶׂה שָׁלוֹם וּבוֹרֵא רָע, אֲנִי ה' עֹשֶׂה כָל אֵלֶּה'. כיון שבאדם, ואף בעולם שסביבו, יש נטייה טבעית לטוב ולהתקרבות לה', ישנו הכרח שיהיה כוח נגדי כדי לתת מקום לבחירה חופשית. לשם כך ברא ה' כוח שאחראי להסתיר את ה' ולהסית אותנו להשתמש בכוחותינו החיוביים לדברים שליליים, וזה הכוח המכונה 'היצר הרע', 'השטן', 'מלאך המוות' ו'הסיטרא אחרא' (='הצד האחר'). אולם כפי שהסברנו, גם הכוח הזה נוצר למטרה טובה, ולכן אמרו חכמים שהפסוק 'וְהִנֵּה טוֹב מְאֹד' מדבר דוקא על היצר הרע. הרבה מהרע שבעולם מקורו בכך שהאדם מתפתה והולך אחרי יצרו. אולם אנו עושים ב'ה גם הרבה דברים טובים, ואנו מובטחים שבסופו של דבר העולם יגיע לתיקונו, ותתקיים נבואת ישעיהו (כה, ח): 'בִּלַּע הַמָּוֶת לָנֶצַח וּמָחָה ה' אֱלֹקִים דִּמְעָה מֵעַל כָּל פָּנִים'.

תגובות (0)

כתוב תגובה:

כתובת

"שלום לעם"

ע"י עמותת "גבריאל שר ישראל" (ע.ר. 58-037849-5)

רח' בני ברית 18 ירושלים

02-5022881

webmaster@shalomlaam.co.il

צור קשר