מצוות הגוף

יוסף רזניק תגובות: 0

כאשר ירדנו לעולם הזה, קיבלנו כלי שבאמצעותו נוכל לחיות ולפעול בעולם הגשמי. כלי זה הוא כמובן - הגוף שלנו. הגוף הוא מכונה מופלאה שמאפשרת לנו לעשות מעשים, לדבר ואפילו לחשוב. הטיפול בגוף הוא חלק מסדר יומו של האדם, וכמו שאר כל תחומי החיים - התורה מכוונת אותו ונותנת לו משמעות רוחנית. הפעם נכתוב בע'ה על שתי מצוות בעניין זה - איסור השחתת הזקן והפאות ואיסור כתובת קעקע, כפי שנאמר בתורה (ויקרא יט, כז-כח): 'לֹא תַקִּיפוּ פְּאַת רֹאשְׁכֶם וְלֹא תַשְׁחִית אֵת פְּאַת זְקָנֶךָ... וּכְתֹבֶת קַעֲקַע לֹא תִתְּנוּ בָּכֶם, אֲנִי ה''.

 

מהו האיסור 'להקיף את פאת הראש'?

ישנו איסור לגברים לגלח את פאות הראש (הצדעיים), מהאזניים ועד המצח, באופן שיוצר 'היקף' ללא שיער בחלקו הקדמי של הראש. איסור זה כולל גילוח במכונה.  הכלל הוא שבכל שטח הפאות צריך להשאיר שערות שניתן לכופף את סופן לתחילתן (כחצי ס'מ), ויש אומרים שמספיק להשאיר שערות הניכרות קצת. לפי ההלכה אין צורך לגדל פאות ארוכות, אך יש שנהגו כך כדי להיבדל מהגויים או מסיבות אחרות.

 

האם יש איסור לגלח את הזקן?

התורה אוסרת 'להשחית' את הזקן (כולל זקן הלחיים), וחכמים למדו שהכוונה היא לגילוח בתער או בסכין. לעומת זאת, מותר לכתחילה לגלח את הזקן במספריים או במשחה. לגבי שימוש במכונת גילוח יש דעות שונות בין הפוסקים, ויש גם המחלקים בין סוגי מכונות שונות. על פי הקבלה יש עניין מיוחד לגדל זקן מלא, ובדורות הקודמים נהגו כך ברוב קהילות ישראל.

 

מה הטעם למצוות אלו?

האופן שבו אנו מעצבים את המראה החיצוני שלנו, מבטא את מה שאנחנו רוצים להיות, והדבר משפיע גם על ההתנהגות שלנו. ניתן לומר שהתורה רצתה שהייחוד היהודי יתבטא גם במראה החיצוני, מעין 'אופנה יהודית'. כאשר הופעתו של האדם מכריזה שהוא מהנאמנים לה' ולתורה, הדבר מסייע לו להתנהג בהתאם. מלבד זאת כמובן שישנה השלכה ישירה בן המראה החיצוני לפנימי, על פי הקבלה יש משמעות רוחנית גם לזקן ולפאות עצמם, שמבטאים את 'צינורות השפע' העליונים, ופגיעה בהם גורמת למניעת השפע מהעולם.

 

מדוע אסור לעשות כתובת קעקע?

לעניין זה אפשר להביא כמה טעמים, שכולם קשורים זה לזה. ניתן לומר שהאיסור בא להשריש בנו את ההכרה, שהגוף אינו שייך לנו אלא הוא של הקב'ה, ולכן אין לנו רשות לשנות אותו באופן בלתי הפיך (כמו שאין לאדם רשות לפגוע בעצמו). הפיכת הגוף למשטח כתיבה או ציור היא גם פגיעה בצלם הא-להים שבאדם, ודי אם נזכור את כתובת הקעקע שעשו הגרמנים ימ'ש לאסירי מחנות הריכוז. מלבד זאת, כתובת קעקע מבטאת התמסרות גמורה ומוחלטת של האדם לרעיון או דבר מסוים, עד כדי הפיכתו לחלק מהגוף כקביעה בלתי הפיכה היוצרת חקיקה גלויה ונראית לעין; אולם מנקודת מבט תורנית, אסור לאדם להשתעבד באופן מוחלט לשום דבר מלבד לקב'ה. טעם נוסף הוא שהקעקוע, וגם השחתת הזקן והפאות, היו קשורים למנהגי עבודה זרה.

 

אם כבר יש על הגוף כתובת קעקע, האם צריך להסיר אותה?

אין חיוב להסיר כתובת קעקע קיימת, אבל אם זה מפריע הן מבחינה אסתטית והן מבחינה רגשית ניתן להוריד את הקעקוע על ידי ניתוח.

 

האם מותר לעשות ניתוח פלסטי?

באופן עקרוני האדם אינו רשאי לחבול בגופו סתם כך. אבל אם יש לאדם פגם במראה החיצוני והדבר גורם לו צער, מותר לתקן זאת בניתוח.

 

האם מותר לעשות 'פירסינג' במקומות שונים בגוף?

יש פוסקים שאסרו זאת, מחמת האיסור ללכת ב'חוקות הגויים', או משום חבלה בגוף שלא לצורך, ואם מדובר בגבר - גם מהפסוק 'לֹא יִלְבַּשׁ גֶּבֶר שִׂמְלַת אִשָּׁה'. אולם גם אם אין איסור מן הדין, יש בכך חיקוי והזדהות עם תרבות לא חיובית. למי שרוצה להיראות טוב, יש בתורה 'מתכון' מוצלח יותר: להשקיע בשמחה פנימית, באהבת הזולת ובלימוד תורה. אפשר לראות באופן ברור שדברים אלה מאירים את פניו של האדם יותר מכל תכשיט, כדברי שלמה המלך (משלי טו,יג, קהלת ח,א): 'לֵב שָׂמֵחַ יֵיטִב פָּנִים' ו'חָכְמַת אָדָם תָּאִיר פָּנָיו'.

תגובות (0)

כתוב תגובה:

כתובת

"שלום לעם"

ע"י עמותת "גבריאל שר ישראל" (ע.ר. 58-037849-5)

רח' בני ברית 18 ירושלים

02-5022881

webmaster@shalomlaam.co.il

צור קשר