אהבת ה'

יוסף רזניק תגובות: 0

לפני חודשים אחדים כתבנו כאן על השאלה 'מיהו הקב'ה' וכיצד אנו יכולים להכיר אותו. אולם שאלה לא פחות חשובה היא: 'מיהו הקב'ה בשבילי', ומה טיב הקשר שלי אתו. ניתן לומר שהקשר עם ה' הוא הבסיס לכל התורה והמצוות.

יש אנשים שעבורם הקב'ה הוא מין 'בוס' שנותן פקודות ואין ברירה אלא לציית לו. אולם על פי התורה, הקשר עם ה' אמור להיות בראש ובראשונה קשר של חיבור נפשי ואהבה. בפרשת 'שמע ישראל' המופיעה בפרשת השבוע שלנו ושאנו אומרים פעמיים ביום, נאמר: 'וְאָהַבְתָּ אֵת ה' אֱ-לֹהֶיךָ בְּכָל לְבָבְךָ וּבְכָל נַפְשְׁךָ וּבְכָל מְאֹדֶךָ'. מצות אהבת ה' היא אחת המצוות היסודיות בתורה, והיא מוזכרת בתורה לא פחות מ-13 פעמים. גם החובה למסור את הנפש על קידוש השם כדי לא לעבוד עבודה זרה וכדומה, נלמדת מהמילים 'וּבְכָל נַפְשְׁךָ' - כלומר, אהבה עד מוות.

האם אהבה היא דבר שניתן לצוות עליו?

התורה יוצאת מנקודת הנחה שאהבת ה' היא דבר טבעי לאדם, וכל אדם יכול לעורר אותה. עם זאת, כמו כל המצוות הקשורות ללב, אין זו מצוה של 'כאן ועכשיו' אלא היא מצריכה עבודה פנימית לאורך זמן. בדומה לקשר שבין איש ואשתו, גם הקשר שבין האדם לה' מצריך השקעה ופיתוח תמידי.

כיצד אפשר להגיע לאהבת ה'?

בספר משלי (כז, יט) נאמר: 'כַּמַּיִם הַפָּנִים לַפָּנִים כֵּן לֵב הָאָדָם לָאָדָם', כלומר כמו שהמים משקפים את פניו של האדם, כך לבו של האדם מרגיש כלפי חברו את מה שחברו מרגיש כלפיו. לפי עיקרון זה, כאשר האדם מבין וחש את האהבה שהקב'ה אוהב אותו, גם הוא מתמלא באהבה כלפי הקב'ה.

את אהבת ה' אלינו ניתן לראות בצורות רבות: אהבת ה' לעם ישראל מוזכרת פעמים רבות בתורה. מכוח אהבה זו ה' הוציא אותנו ממצרים, נתן לנו את התורה ואת ארץ ישראל, ועתיד לגאול אותנו גאולה שלמה. בספרי פנימיות התורה נאמר שכל בריאת העולם באה מתוך אהבה ורצון להיטיב. למעשה, כל דבר ודבר שיש לנו הוא מתנה מאת ה', וניתן לראות דרכו את אהבתו אלינו. אחת הדרכים להתחבר לעניין זה היא באמצעות הברכות: למשל, כאשר אדם בא לברך בבוקר 'ברוך אתה ה'... פוקח עיוורים', והוא עוצר לרגע וחושב על כך שהיכולת לראות היא מתנה מאת ה' - מתעורר אצלו רגש האהבה והכרת הטוב.

דרך נוספת להגיע לאהבת ה' היא להתבונן בגדולתו של הבורא, בכך שכל הדברים שאנו אוהבים אצל בני אדם אחרים - טוב לב, אישיות מיוחדת, חכמה, יופי וכדומה - כולם יצירה של ה' והוא המקור שלהם. משום כך, אהבת ה' כוללת בתוכה את כל האהבות האחרות.

כמו חולה אהבה

במצב השלם והאידאלי של אהבת ה', היא יכולה להגיע בלבו של האדם לעומק ועוצמה בלתי רגילים. הרמב'ם בספרו 'משנה תורה' מתאר זאת כמצב של גבר שמאוהב באישה עד כדי כך שהוא אינו מפסיק לחשוב עליה, 'בין בשכבו, בין בקומו, בין בשעה שהוא אוכל ושותה' כאהבה אינסופית שלימה ואמיתית, כמובן שאהבה יוצרת חיבור וקשר ומעצימה את אישיותו של האדם ומרוממת אותו. לפי דברי הרמב'ם, אהבת ה' יכולה להגיע לעוצמות גדולות אף יותר מכך. כל מגילת 'שיר השירים' שמתארת אהבה עמוקה בין איש לאישה, היא משל לאהבה שבין הקב'ה לעם ישראל. וכך נאמר שם (ח, ז): 'מַיִם רַבִּים לֹא יוּכְלוּ לְכַבּוֹת אֶת הָאַהֲבָה וּנְהָרוֹת לֹא יִשְׁטְפוּהָ. אִם יִתֵּן אִישׁ אֶת כָּל הוֹן בֵּיתוֹ בָּאַהֲבָה - בֹּז יָבוּזוּ לוֹ'.

תגובות (0)

כתוב תגובה:

כתובת

"שלום לעם"

ע"י עמותת "גבריאל שר ישראל" (ע.ר. 58-037849-5)

רח' בני ברית 18 ירושלים

02-5022881

webmaster@shalomlaam.co.il

צור קשר