שבת (ד) – הבדלה

יוסף רזניק תגובות: 0

סוף שהוא התחלה

לכל דבר בעולם יש סוף, והשבת אינה יוצאת מכלל זה. אחרי יום שלם של עונג וקדושה, מגיע הזמן להיפרד ולפתוח שבוע חדש. אך אי אפשר לתת ליום חשוב שכזה לעבור סתם כך, ולכן ביציאת השבת עורכים מעמד פרידה הנקרא 'הבדלה'.

כמו הקידוש בכניסת שבת, גם מצוַת ההבדלה נלמדת מהפסוק 'זָכוֹר אֶת יוֹם הַשַּׁבָּת לְקַדְּשׁוֹ'. וכמו שבכניסת השבת מזכירים תחילה את קדושתה בתפילת ערבית (ברכת 'מקדש השבת'), ולאחר מכן מקדשים על היין - כך ביציאת השבת מזכירים בתפילת ערבית את ההבדלה בין קודש לחול ('אתה חוננתנו'), ולאחר התפילה מבדילים על כוס יין.

 

קודם לומר שלום

חכמים תיקנו שלא לעשות מלאכה במוצאי שבת לפני שמבדילים לפחות בדיבור, כגון באמירת 'אתה חוננתנו' שבתפילה. מי שטרם התפלל או ששכח לומר זאת בתפילה, יכול לומר 'ברוך המבדיל בין קודש לחול' (ויש אומרים לומר זאת בשם ומלכות). כמו כן קבעו חכמים שלא לאכול במוצאי שבת לפני שמבדילים על היין.

 

כיצד עושים הבדלה?

בנוסף ליין, בהבדלה 'משתתפים' גם בשמים ריחניים ונר דולק. לפני ההבדלה נוהגים להוסיף פסוקי ברכה, כל עדה לפי מנהגה. לאחר מכן מברכים 'בורא פרי הגפן' על היין, מברכים את ברכת הבשמים ומריחים בהם, מברכים 'בורא מאורי האש' ומתבוננים בקצות האצבעות לאור הנר, ומברכים את ברכת ההבדלה - 'המבדיל בין קודש לחול, בין אור לחושך, בין ישראל לעמים' וכו'.

 

מדוע מברכים על בשמים בהבדלה?

במוצאי שבת הנפש מצטערת בגלל הפרידה מהשבת ואבדן ה'נשמה היתֵרה' שיש ביום זה. משום כך תקנו חכמים להריח בשמים, שכן הריח הטוב מיישב את הנפש ומשמח אותה.

 

מדוע מברכים על הנר בהבדלה?

האש היא אחת המתנות שנתן לנו הקב'ה, לצורך חימום, בישול ותאורה. ישנה מסורת שהאפשרות להדליק אש התגלתה על ידי אדם הראשון במוצאי השבת שאחרי בריאת העולם, ומשום כך קבעו חכמים לברך על האש במוצאי שבת. טעם נוסף לברכה במוצאי שבת, הוא שבזמן זה מתחדשת האפשרות להדליק אש, לאחר שבמשך השבת הדבר היה אסור. מצוה מן המובחר לברך על 'אבוקה', כלומר נר שיש לו יותר מפתילה אחת, או על שני נרות שהלהבות שבהם נוגעות זו בזו, ואפילו על שני גפרורים הדולקים יחד.

ברכות הבשמים והנר אינן מעכבות בהבדלה, ואף אינן חייבות לבוא דוקא בתוך ההבדלה. לכן מי שאין לו בשמים או נר, יכול להבדיל גם בלעדיהם ואינו צריך לטרוח כדי להשיג אותם. גם מי שאין לו משקה שאפשר להבדיל עליו, יכול לברך על הבשמים והנר בלבד. על הבשמים והנר מברכים במוצאי שבת בלבד, ומי שמבדיל באמצע השבוע (כגון במוצאי יום טוב) אינו מברך על נר ואינו צריך לברך על בשמים.

 

מי שאין לו יין, כיצד יעשה הבדלה?

מי שאין לו יין או מיץ ענבים יכול להבדיל על בירה או על משקה חשוב אחר (ונחלקו הפוסקים אם ניתן להבדיל על משקה שאינו אלכוהולי), ולברך 'שהכל נהיה בדברו'. אך בניגוד לקידוש של ערב שבת, אין אפשרות להבדיל על הפת. מי שלא היה לו שום משקה שניתן להבדיל עליו, ורק בהמשך השבוע השיג משקה כזה, או מי ששכח להבדיל במוצאי שבת, יכול בדיעבד להבדיל עד יום שלישי בערב, שכן חלקו הראשון של השבוע 'שייך' מבחינה מסויימת לשבת שעברה.

תגובות (0)

כתוב תגובה:

כתובת

"שלום לעם"

ע"י עמותת "גבריאל שר ישראל" (ע.ר. 58-037849-5)

רח' בני ברית 18 ירושלים

02-5022881

webmaster@shalomlaam.co.il

צור קשר