עצת הזקן והינשוף החכם

אריק סגל תגובות: 0

המלך לואי הרביעי היה ידוע כמלך חכם ונבון. המלך נודע בקרב האנשים כמלך מסור, שקשוב למצוקת האזרחים. כדי לדעת מהי דעתו של האיש הפשוט מן השורה, היה נוהג המלך לצאת אל העם שבשדות ולהסתובב בערים השונות, כדי להתבונן מקרוב בחיי האזרחים. באחד הימים הסתובב המלך בשוק המקומי שבעיר הבירה, כשהוא נהנה לשמוע את התגרנים מכריזים בקול על סחורתם המשובחת. המלך הסתובב בין דוכני השוק, כשלפתע התגלה לעיניו מחזה מוזר: איש קשיש ובא בימים יושב על גבי מחצלת כשהוא עוטה לגופו גלימה ארוכה וכובע מחודד. לפניו היה מונח ינשוף כשהוא קשור למקל. פנה המלך אל הזקן ואמר: 'סבא חביב, הלא אנו מצויים בשוק וכולם מציגים את מרכולתם, האם אתה מציע משהו למכירה מלבד הינשוף שלמרגלותיך?!'

'הינשוף אינו למכירה' אמר הזקן. 'הינשוף מייצג את החכמה, ואני מוכר עצות חכמות, עצות טובות לחיים לכל המעוניין...'

סקרנותו של המלך התעוררה והוא שאל: 'ומה מחירן של העצות?!'

'תלוי בטיב העצה. יש עצות ששווין הוא פרוטות אחדות, ויש כאלו השוות יותר. ישנן גם עצות חכמות במיוחד שעבורן תידרש לשלם דוקט שלם של זהב', השיב הזקן, והוסיף כי ישנו תנאי אחד לרכישת העצות. על הקונה לשלם את הסכום המלא מראש, ואין הוא רשאי לדרוש בחזרה את כספו - אף אם העצה אינה מוצאת חן בעיניו.

חייך המלך בליבו וחשב כי לא יזיק לו להשתתף במשחק של הזקן. ופנה אל הזקן: 'סבא, אני אדם עשיר והפרוטה מצויה בכיסי, אשלם לך דוקט שלם של זהב ואמור לי את הטובה שבעצותיך...'

נטל הזקן את הדוקט מידיו של המלך, בדק כי הוא אכן מזהב, הרהר עמוקות ולאחר דקות ארוכות שנדמו כנצח ביקש הזקן מן המלך להתכופף ולחש באוזנו: 'דע לך בני, כי כעת אני מלמד אותך את הטובה שבעצותיי והיא: 'עשה את אשר תעשה - אך חשוב תמיד על התוצאה...'

הזקן סיים את דבריו והמלך נפרד ממנו לשלום. שב בחשאי לארמונו, לבש את בגדי המלוכה וחזר לענייני המלוכה התובעניים, כשלצדו שני יועצים נאמנים ומסורים, היועץ המדיני, והיועץ הכלכלי. שניהם ייעצו למלך בשאלות המדיניות החשובות הנוגעות לצבא ולהתנהלות כלפי המדינות השכנות, ובשאלות הנוגעות לאוצר המדינה ולהתנהלות הכספית של הממלכה. המלך לואי סמך על שני יועציו לחלוטין ונהג ליישם את עצותיהם החכמות.

ביום שלמחרת, הופיע בארמון המלוכה הספר כדי לספר את המלך כמנהגו בכל תחילת חודש. המלך התיישב על הכיסא והספר החל להכין את התער, שבו נהג לגלח את שערותיו של המלך. בעוד הספר מכין את כלי עבודתו, נתקף המלך בהרהורים והחל לחשוב על עצתו של הזקן שמכר לו עצה בעד דוקט של זהב וניסה להבין את כוונתו העמוקה של הזקן בדברים. 'עשה את אשר תעשה - אך חשוב תמיד על התוצאה'. חזר המלך בקול על העצה, כשהוא תוהה על כוונתו של הזקן. לפתע פרץ הספר בבכי והתער נשמט מידיו הרועדות. הוא כרע ברך לפני המלך והתחנן לפניו כי לא יהרוג אותו, מאחר ואינו אשם בתכנון המזימה. המלך שהבין שמשהו מתרחש לנגד עיניו, פנה אל הספר בתקיפות ואמר: 'קום, עמוד על רגליך! ספר הכול מתחילה ועד סוף, אבוי לך אם תחסיר אפילו פרט אחד!'

בקול רועד ובעיניים מושפלות תיאר הספר לפני המלך כיצד שכרו אותו יועציו הבכירים, היועץ המדיני והכלכלי כדי לרצוח את המלך בשעת התספורת, על ידי שיסוף גרונו בתער הספרים. הוא נשבע לפני המלך כי לא רצה להשתתף ברצח מלכו האהוב, אך היועצים הציעו לו סכום כסף גדול ואיימו עליו כי אם לא ישתתף בקנוניה, הם ימצאו שליח אחר ויבוא יום והוא ישלם על סירובו להשתתף במזימתם. 'כשנטלתי את התער החד, ורציתי להתנקש בחייך - המלך' אמר הספר, 'שמעתי אותך אומר 'עשה את אשר תעשה, אך חשוב תמיד על התוצאה' והבנתי כי אתה יודע הכול ושיהיה עליי לשלם על המעשה הנפשע...'

המלך שראה את חרטתו הכנה החליט לפטור אותו מעונש, שומרי הארמון נשלחו לביתם של היועץ המדיני והכלכלי. באופן לא מפתיע שהו שני היועצים בביתו של היועץ המדיני ותכננו את הימים שאחרי ההפיכה. היועצים שהיו בטוחים שמזימתם צלחה, שאלו את השוטרים האם המלך עדיין בחיים. בתגובה לשאלתם, נתנו החיילים אזיקים על ידיהם והובילו אל המקום הראוי עבורם – בית הכלא...

****

'עשה את אשר תעשה, אך תמיד חשוב על התוצאה' זו לא רק סתם עצה טובה שהצילה את חייו של המלך, אלא כלל לחיים הנוגע לכל אחד מאתנו. בפרשת השבוע מתארת התורה את ענשו של המצורע שיוצא משלושת המחנות ועליו לשבת מחוץ למחנה, עד שתעבור צרעתו מעליו. חז'ל לימדו אותנו כי עוון הצרעת בא בעטיו של עוון לשון הרע. כאשר אדם מדבר על האחרים, ואינו חושב על התוצאה שיכולה לצאת מדבריו, באה עליו הצרעת שמוציאה אותו מחוץ לתחום, כדי שיהיה לו זמן לחשוב על מעשיו ולהתחרט על הדברים שהוציא מפיו.

תגובות (0)

כתוב תגובה:

כתובת

"שלום לעם"

ע"י עמותת "גבריאל שר ישראל" (ע.ר. 58-037849-5)

רח' בני ברית 18 ירושלים

02-5022881

webmaster@shalomlaam.co.il

צור קשר