מהי מקור חכמת הפרצוף?

רבני שלום לעם תגובות: 0

האם יש מקור בדת לחכמת היד והפרצוף ואם כן, מה התועלת שבחכמות אלו ומה מטרתם?

הגוף מורכב משני חלקים – גוף ונשמה. כמו שאדם שדיבורו והתנהגותו גסים, לובש בגדים גסים ופשוטים, ואדם שהוא עדין לובש בגדים מכובדים ויקרים- כך נפש האדם השוכנת ומתלבשת בגופו של האדם, מתאימה את עצמה בהתאם לאופיו. הבורא יצר את הבריאה באופן שמצבו הנפשי של האדם ניכר על גופו. כמו שבשעה שהאדם מתבייש פניו מסמיקות ומאדימות ואדם שהוא בדיכאון מצבו הנפשי ניכר על פניו, כך תווי פנים, צבע שיער וכדומה מסמלים על תכונות של האדם ונפשו, שהרי הגוף הוא לבוש הנפש. באותה מידה צורת ההליכה או תנועות האדם מראים את אופיו, חשיבתו ורצונו בפעולותיו, באמצעות תת המודע. פעולותיו של האדם שורשן בבושה או חוצפה, אומץ או פחד ואפילו טון דיבורו מעיד על חשיבתו והליכותיו. ההתבוננות באמצעות חכמת הפרצוף או דרך כתב היד, מאפשרת לבחון את מצבו של האדם ולעזור לו כפי האפשר. ראינו במקרים רבים בתנ'ך שהשתמשו בחכמות אלו כאמצעי לבחירת האנשים המתאימים. הקב'ה מצווה את משה רבנו 'בחר לך אנשים' ומשה רבנו עשה זאת באמצעות חכמת הפרצוף. שמואל הנביא התבקש על ידי הקב'ה לבחור מלך לעם ישראל והוא לא חשב לרגע על דוד המלך כמועמד מתאים למלוכה, בגלל שמראהו החיצוני. כפי שכתבה התורה: 'האדם יראה לעיניים וה' יראה ללבב' האדם לעיתים טועה ומסיק מסקנות לפי המראה החיצוני ולא תמיד מגיע לאבחנה הנכונה. כל מעשי האדם, אופיו ועתידו חרותים על פניו, מצחו, ידיו או בגופו. אפשר לקחת כדוגמה את תורת הגרפולוגיה, שבמסגרתה מאבחנים את מצבו של האדם דרך חריטת הכתב וצורת האותיות. כל פעולה שעושה האדם נחרטת לא רק על גופו אלא בעיקר על נשמתו, מצבים כאלו יכולים להשתנות בהתאם לתפילה או לתשובה שאנו עושים על העוונות.

האם ישנה משמעות לאמירה סתמית, זלזול או פגיעה שנאמרו מתוך הרגל של 'סלנג'?

אדם חשוב כגון נשיא או נבחר ציבור שיוציא מפיו אמירה של זלזול, יכול לשלם על האמירה במחיר כבד ולבוא על ענשו. דוגמה זאת נועדה להראות לנו, שאין מושג של 'אמירה סתמית', לכל דיבור שיוצא מפינו יש ערך רב, האדם הוא הנשיא של עצמו ושגריר של הקב'ה. העונש על דיבור שאינו ראוי אינו ניתן למשפט בני האדם אלא למשפטו של האלוקים. כל דיבור שהאדם מוציא מפיו מצריך זהירות רבה, דיבור רע או מושחת, משפטים כגון 'אני אהרוג אותך' או כמו 'תמות כבר' מפתחים את מידת האכזריות והרציחה ופותחת פה לשטן. דיבור יוצר מציאות, אדם שמסוגל לומר 'אני אהרוג אותך' יכול להגיע לרציחה. ייתכן שהוא לא יעשה זאת מפחד, אבל לולי הפחד מהתשלום על מעשיו הוא היה עושה זאת. דיבור מפתח כוחות ויצרים אצל האדם. אדם גנב, למשל, כזה שלא בנה לעצמו משטר עצמי לשלוט על תאוותיו. המבחן האמיתי שלו הוא כאשר נופל לידיו כסף ללא ידיעת הבעלים או מציאה האם הוא יתגבר על היצר שמשכנע אותו לשלשל את הכסף לכיסו ויחזיר אותו לבעליו. וכאשר אדם שולט על כוח הדיבור הרבה יותר קל לו לשלוט על היצרים ולפתח אישיות מוסרית וערכית.

תגובות (0)

כתוב תגובה:

כתובת

"שלום לעם"

ע"י עמותת "גבריאל שר ישראל" (ע.ר. 58-037849-5)

רח' בני ברית 18 ירושלים

02-5022881

webmaster@shalomlaam.co.il

צור קשר