פנצ'ר מציל חיים

יעקב ברוך ב.ת. תגובות: 0

בפרשת השבוע מסופר שיעקב אבינו שולח את בנו יוסף לראות מה שלום אחיו שהלכו לראות את הצאן. וכמאמר הפסוק: 'וַיֹּאמֶר לוֹ, לֶךְ-נָא רְאֵה אֶת-שְׁלוֹם אַחֶיךָ וְאֶת-שְׁלוֹם הַצֹּאן, וַהֲשִׁבֵנִי, דָּבָר' (בראשית ל'ז, י'ד)

כותב ה'אור החיים הקדוש' שיעקב אבינו ביקש מיוסף 'וַהֲשִׁבֵנִי דָּבָר' כדי להפוך אותו לשליח מצווה גם בחזרתו, מכיוון ששליחי מצווה אינם ניזוקים. שואל ה'אור החיים' והרי אנו רואים שלמרות שיעקב אבינו מינה את יוסף לשליח מצווה, הוא נזרק לבור והוגלה לבסוף למצרים? ומתרץ: שכל דבר שהתברר לבסוף שאינו נזק, כמו אצל יוסף שלבסוף נעשה משנה למלך, אינו נחשב לנזק.

תירוצו של ה'אור החיים הקדוש' עורר אותנו לשאלה מעניינת

'אסור לך לנסוע לשם זו סכנת נפשות!' התחנן יוגב, אבל אבירם אטם את אזניו. 'אני בסך הכול נכנס לכמה דקות בשעה שש בבוקר לקנות חלק לרכב ויוצא, זה סיפור של עשר דקות. מה כבר יכול לקרות!' אמר אבירם בביטול. השניים ניהלו מוסך מצליח באזור ירושלים, והעבודה במוסך הייתה רבה. באחד הימים הגיע לקוח קבוע של המוסך, וביקש חלק חילופי בדחיפות עבור רכב אמריקאי שייבא מחו'ל. היה קשה מאד להשיג את החלק המדובר, והמקום היחידי שבו ניתן להשיג את החלק, היה מוסך באזור בית לחם שטיפל ברכבים מהסוג הזה. אבירם החליט להיכנס לבית לחם, כדי לקנות את החלק עבור הלקוח, ויוגב שמתוקף עברו הביטחוני והקשר הרציף שניהל עם אנשי השב'כ ידע שמסוכן מאד להיכנס בימים אלו לאזור בית לחם ובמיוחד בשעה שש בבוקר שלמחרת. הוא לא יכל לחלוק עם אבירן את המידע הביטחוני הרגיש שברשותו, וניסה בכל כוחו לשכנע אותו שלא להיכנס לבית לחם, אבל אבירם התעקש. כאשר יוגב הבין שאין לו ברירה אחרת, הוא קרע לאבירם את גלגלי הרכב בשעה חמש בבוקר כדי שלא ייסע לבית לחם. אבירם גילה את הפנצ'רים בבוקר וזעם על התקרית, אלא שמהדורות החדשות שסיפרו על קרב שהתנהל בשעה שש בבוקר בין כוחות מיוחדים למחבלים באזור בית לחם, הרגיעו את כעסו. אבירם הבין, כי לולא הפנצ'רים שיוגב ביצע למכוניתו, קרוב לוודאי שהוא היה נמצא בעיצומם של חילופי היריות. אבל בכל זאת הוא דורש מיוגב את מחיר העלות של הצמיגים שקרע לרכבו. ואילו יוגב טוען: 'אני הצלתי אותך! אמנם עשיתי נזק לצמיגים. אבל מה הנזק נחשב לעומת החיים שלך?'

מה דעתכם? האם יוגב צריך לשלם לאבירם על הצמיגים?

מעיינים בספרים ולומדים לפסוק הלכה או משפט: שולחן ערוך 'חושן משפט' סימן תכ'ו בדין: 'חיוב להציל חברו מסכנה'. והאם יש חיוב להציל כשחברו אינו רוצה בכך? או אדם שמאבד עצמו לדעת? 'פתחי תשובה' סימן רס'ד סעיף קטן ד'. ספר 'מנחת חינוך' מצווה רל'ו.

תגובות (0)

כתוב תגובה:

כתובת

"שלום לעם"

ע"י עמותת "גבריאל שר ישראל" (ע.ר. 58-037849-5)

רח' בני ברית 18 ירושלים

02-5022881

webmaster@shalomlaam.co.il

צור קשר