הגל השלישי

דוד קליינר תגובות: 0

הדממה שעמדה בחלל האוויר הייתה השקט שלאחר סערת השאלות שנחתה על ראשו תוך דקות ספורות. רון ג'ונס סקר את פני תלמידיו בחומרה, מעולם לא אירע לו שתלמידיו הביעו כל כך הרבה חוסר אמון בחומר שהוא מלמד. במשך כל השיעור הם לא חדלו לשאול שאלות קשות ואמיתיות, אבל מה לעשות שהמציאות עולה על כל דמיון, והחומר שהם למדו היום בשיעור היסטוריה אכן התרחש במציאות?זה כבר כמה שנים שרון ג'ונס משמש כמורה להיסטוריה בכיתה י' בתיכון 'קיוברלי' שבעיר פאלו אלטו, קליפורניה. היום הוא התחיל ללמד את תלמידיו את ההיסטוריה שקדמה לעלייתה לשלטון של המפלגה הנאצית, לפני פרוץ מלחמת העולם השנייה. הוא תיאר להם בצורה מרתקת ומוחשית את השנים שקדמו למלחמת העולם השנייה בה התחוללה השואה של העם היהודי, והוא סיפר להם על ניצחונה של המפלגה הנאצית בבחירות, ועל שטיפת המוח שעשה אדולף היטלר לעמו עד שהפך אותם לחיות טרף.תלמידיו של ג'ונס מיאנו להאמין שדבר כזה ייתכן, כיצד יכול אדם מוכשר ככל שיהיה למשוך אחריו אומה כל כך מתורבתת כמו האומה הגרמנית ולגרום להם לעשות את הדברים הנוראיים ביותר שבני אנוש עוללו מעולם, האם הם לא הבחינו שהם הולכים אחריו כמו עדר? איך ייתכן שהוא שכנע אומה שלמה ללכת אחריו כעיוורים באפלה, באש ובמים?הנתונים שג'ונס הציג לתלמידיו לא שכנעו אותם, הקושיות היו גדולות מדיי מכדי שהסיפור יהיה אמיתי בשבילם. באותו לילה ג'ונס כמעט ולא הצליח להירדם, במוחו הוא טווה תכנית מקיפה שתלמד את תלמידיו לקח אותו לא ישכחו לעולם, וימחיש להם את השיטה שבאמצעותה אפשר לסחוף רבבות אנשים. למחרת היום נכנס ג'ונס לכיתה כשעל פניו ארשת רצינית: 'היום נלמד על ההיסטוריה של העם הסיני...' אמר, 'אבל לפני כן אני מעוניין ללמד אתכם שיטת לימוד מיוחדת, שתשפר את הישגיכם בלימודים לאין שיעור!'.התלמידים שכבר שכחו מהדיון שהתקיים יום קודם לכן, היטו את אזניהם בסקרנות. הוא כתב על הלוח באותיות גדולות את המשפט: 'כוח בעזרת משמעת!' והחל להסביר את השיטה: 'ובכן, מהיום אנו מתחילים להתנהג בכיתה במשמעת מוחלטת, על כולם להיכנס לכיתה בסדר מופתי תוך 30 שניות ובשקט מוחלט, כולכם צריכים לשבת עם גב זקוף ובצורה ראויה. תלמיד הרוצה לשאול שאלה צריך לעמוד, ולפני שהוא שואל עליו לפנות אלי בתואר מר ג'ונס, ולשאול את השאלה בקיצור נמרץ!' הוא החל לתרגל עם התלמידים את הכללים החדשים, והם מצדם שיתפו פעולה באופן מלא כשהם מאמינים שהמטרה הסופית היא העלאת רמת הלימודים, ואכן בסוף היום הרגישו התלמידים שיפור דרמטי בהתנהלות הכיתה. ביום השני נכנס מר ג'ונס לכיתה והוסיף על הלוח את המשפט: 'כוח בעזרת קהילה!' הוא סיפר להם שהם חלק מתנועה ההולכת ותופסת תאוצה בעולם ושמה הוא 'הגל השלישי', משמעות השם נובעת מהמיתוס שהגל בעל העצמה הגדולה ביותר באוקיינוס הוא תמיד הגל השלישי מתוך סדרה של גלים. הוא הוסיף ותיאר שלתנועה הזו יש משמעת קהילתית חזקה והנאמנות של חברי הקהילה לתנועה היא מוחלטת. מר ג'ונס המציא סוג של הצדעה שהזכירה את ההצדעה הנאצית, וכל התלמידים החלו להשתמש בה גם מחוץ לכותלי הכיתה. בסיום היום השני הבחין המורה שגם הנערים המופנמים והדחויים ביותר בכיתה התחילו לפתע להתערב בחברה ולהיות פעילים חברתית כמו כל שאר הנערים... ביום השלישי הוסיף המורה על הלוח את המשפט: 'כוח בעזרת פעולה!' אבל בשלב הזה הניסוי של ג'ונס החל לצאת מכלל שליטה, תוך מספר ימים הצטרפו עוד ועוד תלמידים מכיתות אחרות ל'תנועה' כשהם מקבלים על עצמם את כל כלליה, הם הנפיקו 'כרטיס חבר' לכל מי שהצטרף לתנועה, וכל אחד קיבל תפקיד מוגדר, לדוגמא: 'משגיח' שתפקידו לראות שכולם מצייתים לכללים, ומי שהפר אותם נענש חברתית במלא החומרה. בנוסף הם החלו לענוד סמל מיוחד על בגדיהם עם ציור של גל ענק.לאחר שבוע ימים התנועה מנתה כבר מאות תלמידים, וג'ונס החליט שהגיע הזמן לסיים את הניסוי המטורף הזה, ולכן כינס את כולם באולם בית הספר ואמר להם שהתנועה הזו היא בעצם חיקוי של תנועה ענקית שמתפשטת עד היום בכל רחבי העולם, ושהיום הוא יקרין להם סרטון של המנהיג הראשי שלה, שלפי דרך פעולתו הם פעלו במשך השבוע האחרון...התלמידים כססו ציפורנים במתח וחיכו לראות את מנהיג התנועה, לאחר כמה דקות של המתנה הופיע על המסך לא פחות מאשר... אדולף היטלר - כשהוא נואם בכריזמטיות מול מאות אלפי גרמנים. התלמידים המזועזעים הביטו במורה והתחילו להבין את התרגיל שעשה להם, הם יצאו מן האולם בבושת פנים תוך כדי שהם מסירים מעליהם את הסממנים של 'התנועה' שאליה השתייכו עד לפני מספר רגעים...***טבע האדם להיסחף אחרי 'טרנדים' חברתיים גם אם הם הופכים אותו למושחת ואכזרי. עליך לזכור תמיד להתנהג ברחמים ובחמלה לסובבים אותך בכל מצב, וגם עם אותם ילדים הדחויים בחברה, גם אם 'כולם' לועגים להם. שים לב! עליך להיות אנושי ורחמן כלפי כל מי שמסביבך ולא להיסחף אחרי לחץ חברתי.

תגובות (0)

כתוב תגובה:

כתובת

"שלום לעם"

ע"י עמותת "גבריאל שר ישראל" (ע.ר. 58-037849-5)

רח' בני ברית 18 ירושלים

02-5022881

webmaster@shalomlaam.co.il

צור קשר