עקיצה במבצע

יעקב ברוך ב.ת. תגובות: 0

בית המדרש

שאלה מס' 376

עקיצה במבצע

'תזמין לי כמות של ארבעת אלפים כדורי ויטמין D אני חייב אותם בדחיפות!' צעק ג'קי לתוך השפופרת. כבר שנתיים שג'קי משווק את הוויטמינים של חברת 'טבעי בשבילך' אבל לאחרונה המוצר לא הלך במיוחד והוא איבד את השוק שלו, כעת עלה בראשו של ג'קי רעיון נפלא כיצד 'לעשות קופה' על הלקוחות התמימים. מחירה של חבילת וויטמינים בודדת עמד על 20 ₪ והוא פרסם תחת הכותרת: 'מבצע – שמונה חבילות במאתיים שקלים בלבד!' האנשים שלא טרחו לבדוק האם זה משתלם, קנו את המוצר בהמוניהם. בין המתעניינים היה בני, שקלט מיד את התרגיל שטמן ג'קי במודעה ובא אליו בטענות, אבל ג'קי אמר: 'תראה, המוצר באמת עולה 25 ₪ לחבילה. אבל כיוון שלא הולך לי למכור אותו במחיר הזה, אז עשיתי כביכול 'מבצע' וככה אנשים קונים, אבל זה באמת השווי של המוצר...' בסיפור הזה ישנם כמה שאלות: א') האם מותר לפרסם כביכול 'מבצע' כזה, או שיש בזה חשש גניבה והונאה? ב') אם אנשים יבקשו להחזיר את המוצר בגלל התרמית, כמה מהכסף יצטרך ג'קי להחזיר? ג') האם ג'קי חייב להחזיר כסף לאנשים שלא בדקו ונפלו בפח?

מעיינים בספרים ולומדים לפסוק הלכה או משפט: שולחן ערוך 'חושן משפט' סימן רכ'ז סעיף א' ובש'ך סעיף קטן י'ד. סימן רכ'ח סעיפים ו' – י' וספר 'מאירת עיניים' סימן רל'א סעיף קטן א'.

תשובה לשאלה 'על טעות משלמים' (שאלה מס' 374)

תקציר השאלה השבועית: מתן שכר את איתי הורביץ, כמורה פרטי ללמד אותו משפטים כדי שיעבור את המבחן, מתן נכשל במבחן ובבדיקה שעשה אחר כך גילה שהמורה ששכר לימד אותו דברים מוטעים שענה עליהם במבחן כפי שהוא לימד אותו ובגלל זה הוא נכשל. לכן הוא דורש ממנו את הכסף של השיעורים שבהם לימד אותו טעויות וגם החזר של עלות המבחן. מה דעתכם?

תשובה בקצרה: המורה פטור מלשלם על המבחן והתלמיד חייב לשלם על השיעורים, על אף הלימוד המוטעה.

תשובה בהרחבה: לפני שניכנס לדרישת התשלום של מתן מהמורה הפרטי, נדון קודם על השיעורים שבהם לימד אותו חומר מוטעה. האם המורה חייב להחזיר את הכסף שניתן בתמורה לאותם שיעורים?

מורה שטעה טעות מצויה, האם מקבל כסף על השיעור?

אם בלימודי המשפטים, מקובל שלפעמים המורים מלמדים דבר שהוא מוטעה וזה לא דבר יוצא דופן, אז ודאי מתן חייב לשלם גם על השיעורים שבהם למד חומר מוטעה, כי גם אם המורה טעה זה עדיין בגדר דבר סביר ומקובל. דבר זה נפסק בהלכה (שולחן ערוך 'חושן משפט' סימן ש'ו סעיף ח') לגבי סופר סת'ם שטעה בכתיבת האותיות, האם צריך לשלם את שכרו של המגיה שעובר ומתקן את הטעויות ומקבל תמורה כספית בהתאם לכמות הטעויות, שהדין הוא שאם אלה טעויות שמקובל שהן קורות הסופר אינו משלם למגיה. אבל אם מדובר ביותר מדיי טעויות, הסופר צריך לשלם למגיה שיתקן אותן, כפי מנהג המדינה. 

מורה שטעה טעות חריגה

במצב שהמורה הטעה את התלמיד בלימוד החומר אפילו לא באחוז אחד, הדבר תלוי במצב כרגע: אם מתן יכול לגשת למבחן חוזר, וכעת איתי ילמד איתו את החומר מחדש בצורה נכונה והוא יעבור – אז אינו צריך להחזיר את הכסף. אבל אם מתן כבר הפסיד את ההזדמנות להיבחן, והוא תובע מממנו בחזרה את הכסף של השיעורים ששילם לו לחינם, הדבר תלוי בערך השיעורים אצל התלמיד: אם הוא נהנה מעצם הלמידה, ישלם לו כפי שהם שווים עבורו. ואם למד רק כדי לעבור את המבחן ולקבל את התואר ונכשל, המורה אכן יצטרך להחזיר את הכסף. אמנם כל זה דווקא שנכשל במבחן בגלל הטעויות של המורה, אבל אם היו גם טעויות של התלמיד ורק בצירוף הטעויות שלו ושל המורה הוא נכשל – אין לו טענה כלפי המורה כיוון שאם לא היה לו טעויות אחרות היה עובר את המבחן, ולכן המורה ביצע את עבודתו כראוי והתלמיד ינכה לו באופן יחסי על הזמן שלימד אותו את החומר השגוי.

מה הדין לגבי העלות של המבחן שתובע התלמיד מהמורה?

הדבר תלוי כפי שהסברנו למעלה, מה נחשב למקובל באקדמיה. אם מצוי שמורה טועה בחומר הלימודי, הוא יהיה פטור מלשלם על המבחן. אבל אם זו טעות חריגה, המעידה על בורות מצד המורה ישלם את עלות המבחן. דבר זה למדנו בהלכה (סימן ש'ו סעיף ו') לגבי אדם שמראה שטר כסף לצ'יינג' ושואל אותו האם הוא אמיתי או מזויף, והוא עונה לו שהשטר אמיתי והוא סמך עליו וקנה אותו והתברר אחר כך שהוא מזויף, אם שילם לצ'יינג' על הייעוץ הוא יהיה חייב לשלם לו את ההפסד כי הוא סמך עליו. וככך הדבר לגבי המורה. מתן סמך על המורה ולכן במקרה של טעויות למידה משובשת שאינה מקובלת איתי יצטרך לשלם גם את עלות המבחן. כיוון שבכל זאת לא שם לב שיש לו טעויות ואמר למתן שהוא יכול לגשת למבחן ועל סמך דבריו שילם את האגרה לחינם. לכן המורה חייב לשלם. אמנם אם עם החומר שהמורה לימד אותו מתן יכל לעבור את המבחן, ורק בגלל שהיו לו הרבה טעויות הוא נכשל. אי אפשר לחייב את המורה ולכן הוא יהיה פטור.

בסיפור שלנו

במקרה שלנו, מתן נכשל במבחן באשמת המורה ובתוספת לטעויות שהיו לו, לכן המורה אינו חייב לשלם. למרות שהמורה אמר לו שהוא מוכן למבחן, כיוון שאם מתן היה חוזר על החומר היה מצליח במבחן והמורה לא קשור לטעויות של מתן ולא יצטרך לשלם את עלות המבחן. אמנם אם המורה היה ידע שמתן לא קלט את החומר ולא מוכן למבחן ולמרות זאת אמר לו שיכול לגשת למבחן יהא חייב לשלם על הכסף שהלך לחינם על המבחן.

תגובות (0)

כתוב תגובה:

כתובת

"שלום לעם"

ע"י עמותת "גבריאל שר ישראל" (ע.ר. 58-037849-5)

רח' בני ברית 18 ירושלים

02-5022881

webmaster@shalomlaam.co.il

צור קשר