תשובה וסליחה

רבני שלום לעם תגובות: 0

תשובה וסליחה – יוסף רזניק

העולם הזה הוא מקום לא פשוט. אנחנו רוצים להתקדם ולהשתפר, אבל לכל אחד מאתנו ישנם הרגלים לא טובים, וכולנו לפעמים נכשלים ונופלים במעשים או בדיבורים שליליים. הכשלונות הללו מקשים עלינו מאוד להמשיך הלאה ולהתקדם, ולפעמים אנחנו מרגישים כבר שמרוב כשלונות הגענו למצב של 'game over'...

אבל ה' יתברך שרוצה בטובתנו ומכיר אותנו היטב, הכין לנו מראש תרופה שמוחקת את כל כשלונות העבר והופכת אותנו לנקיים וזכים כמו בהתחלה. זו היא התשובה, שהיא מלשון 'שיבה' וחזרה אל מי שאנחנו באמת, כי כל יהודי בפנימיותו הוא צדיק וקרוב לה'.

ותכל'ס? מה צריך לעשות?

לתשובה ארבעה חלקים:

עזיבת החטא - לחדול בפועל מעשיית החטא.

קבלה לעתיד - להחליט ולקבל על עצמי שלא לעשות עוד את החטא.

חרטה - להתחרט על מה שחטאתי בעבר.

וידוי - להתוודות לפני ה' על החטא ועל התשובה. למשל: 'ה', חטאתי לפניך ועשיתי כך וכך, ואני מתחרט על כך ולא אעשה זאת יותר'.

לכל אחד מהשלבים הללו יש מדרגות רבות, לפי עומק ההפנמה שלהם בנפש, וגם בוידוי ראוי להוסיף ולהאריך. אבל גם אם עשינו את הדברים ברמה הפשוטה והבסיסית ביותר - הדבר מועיל וה' סולח לנו ומנקה אותנו.

ה' באמת סולח?

כשמשה רבנו ביקש מה' 'הוֹדִעֵנִי נָא אֶת דְּרָכֶךָ', ה' גילה לו שהוא 'אֵ-ל רַחוּם וְחַנּוּן, אֶרֶךְ אַפַּיִם... נֹשֵׂא עָוֹן וָפֶשַׁע וְחַטָּאָה, וְנַקֵּה'. - ה' אינו מעניש מיד אלא ממתין שהאדם יחזור בתשובה, ולאחר שהאדם שב בתשובה - ה' לוקח עליו כביכול את העוונות והפשעים, ומנקה את האדם מהם.

רחמיו של ה' הם אינסופיים ואינם דומים לרחמי בשר ודם. כאשר אדם פגע בחברו וביקש סליחה, לא תמיד קל לחבר לסלוח. אם אחרי בקשת הסליחה החבר שב ופגע בו, ושוב ביקש סליחה - זה יהיה קשה אף יותר. ואם הדבר יחזור על עצמו עוד כמה פעמים, כמעט אף אחד לא יהיה מוכן לסלוח. אבל אצל ה' הדבר אינו כך, כי מידת רחמיו היא אין-סופית והוא סולח גם לאחר פעמים רבות, ובלבד שבקשת הסליחה נאמרת בכנות והאדם באמת אינו מתכוון לחזור על החטא.

סליחה וכפרה...

עשרה ימים לאחר ראש השנה חל היום הקדוש - יום הכיפורים, שהוא יום הסליחה והמחילה. ביום זה אנו חוזרים בתשובה וה' מכפר על כל עוונותינו, כפי שנאמר בתורה (ויקרא טז, ל): 'כִּי בַיּוֹם הַזֶּה יְכַפֵּר עֲלֵיכֶם לְטַהֵר אֶתְכֶם, מִכֹּל חַטֹּאתֵיכֶם לִפְנֵי ה' תִּטְהָרוּ'.

אמנם ישנם עוונות שיום הכיפורים לבדו אינו מכפר עליהם. אמרו חכמים: 'עבירות שבין אדם לחברו, אין יום הכיפורים מכפר עד שיְרַצֶּה (=יפייס) את חברו'. בעבירות אלו אי אפשר להסתפק בתשובה לפני ה' בלבד. משום כך לפני יום הכיפורים על האדם לפשפש במעשיו, ואם הוא מוצא שפגע במישהו (פגיעת גוף, פגיעה בממון או פגיעה בדיבור) - עליו לפייס את הנפגע ולבקש את מחילתו. מובן שבקשה זו צריכה להיות אמיתית ומהלב, ולא רק כדי לצאת ידי חובה. אם האדם מתבייש, אפשר לבקש סליחה גם במכתב. גם מי שנפגע מחברו, ראוי שיודיע לו זאת כדי לתת לו הזדמנות לבקש סליחה, וזו מצוה מן התורה של 'הוֹכֵחַ תּוֹכִיחַ אֶת עֲמִיתֶךָ'.

 

תגובות (0)

כתוב תגובה:

כתובת

"שלום לעם"

ע"י עמותת "גבריאל שר ישראל" (ע.ר. 58-037849-5)

רח' בני ברית 18 ירושלים

02-5022881

webmaster@shalomlaam.co.il

צור קשר