האבן שאלוקים לא יכול להרים

רבני שלום לעם תגובות: 0

שאל את הרב – יוני לביא

האבן שאלוקים לא יכול להרים

שאלה: היתה לי השבוע שיחה עם חבר לא דתי. בין השאר דיברנו על אמונה ועל אלוקים ופתאום הוא תקע לי שאלה שלא היה לי תשובה עליה. הוא טען כך: 'אתם אומרים שאלוקים הוא כל-יכול, נכון?! אז תגיד לי בבקשה האם הוא יכול לברוא אבן שהוא לא יכול להרים?!'.

כאן ממש הסתבכתי. כל תשובה שאגיד תוביל מיד למבוי סתום. אם אגיד שהוא לא יכול לברוא אבן כזו - יוצא שאלוקים אינו לא כל יכול. ואם אגיד שהוא כן יכול לברוא כזו אבן - אז עכשיו האבן היא ההוכחה שהוא לא כל יכול...

הרב, איך נחלצים מזה?! יש דרך לצאת מהבוץ?!

 

תשובה: שלום לחבר יקר.

'שאלת האבן' אולי נראית מקורית וחדשה, אבל האמת שהיא עתיקה מאוד. בת אלף שנה לפחות! כתב עליה כבר רב סעדיה גאון ואחריו הרמב'ם, ועסקו בה גדולי ישראל אחרים, שגם נתנו תשובות טובות ומשכנעות.

מה שבטוח הוא דבר אחד: אלוקים לא באמת צריך אבן כזו! מי שזקוק לה נואשות הם כל מיני חוכמולוגים שמנסים לתקוף את האמונה ולסבך את הדתיים עם פרדוקס לוגי (=משפט המכיל סתירה פנימית) שנראה שאין עליו תשובה.

ממילא מי שמשתמש בשאלה הזו כדי לנגח את המאמינים, לא יעזור אם תביא לו את התשובות הכי חזקות בעולם. הוא לא יוותר על האבן היקרה שלו, ולא יתחיל להניח תפילין מחר בבוקר גם אם יתברר שאין מאחורי האבן שום דבר.

מה בכל זאת לענות לעצמנו על השאלה הזו? הנה, על רגל אחת, שלוש תשובות אפשריות:

א. לא. אלוקים אינו יכול לברוא אבן כזו. מדוע? כי אלוקים הוא מושלם! אין לו אף חיסרון. יותר נכון: כמעט. יש לו רק 'חיסרון' אחד והוא - שאין לו אף חיסרון. האם זה באמת חיסרון? מובן שלא! זוהי השלימות בעצמה. לשם המחשה, לַאצן המהיר ביותר בעולם יש חיסרון בולט אחד. הוא אינו מסוגל להפסיד לאף אדם בתחרות ריצה. ת-מ-י-ד הוא מנצח. האם זה חיסרון? ברור שלא! זה בדיוק מפני שהוא האיש המהיר בתבל.

כך גם בעניינינו, לא תתכן אבן שאלוקים אינו יכול להרים כי הוא יכול הכול. אך ה'חיסרון' הזה אינו חיסרון באמת. זוהי השלימות עצמה.

ב. תשובה שניה טוענת ההפך: כן, אלוקים יכול לברוא אבן כזו. אך אין זה חיסרון כיוון שהוא בוחר מרצונו לברוא אבן כזו ולהגביל את עצמו באפשרות להרים אותה. הגבלה כזו שנובעת מבחירה ורצון – כלל אינה חיסרון.

למען האמת אלוקים כבר ברא כמה 'אבנים' כאלו. למשל, אלוקים 'אינו יכול' להביא עוד מבול על העולם. מדוע? לא בגלל קושי טכני לפתוח שוב את ארובות השמים, אלא מפני שהוא החליט אחרי המבול הראשון לא לעשות זאת שוב ונשבע על כך לנֹח.

גם הבחירה החופשית שלנו, בני האדם, היא סוג של מרחב אוטונומי שבו רק אנחנו מחליטים ולא אלוקים. גם היא סוג של אבן כזו. אך אין בכך קושי אמוני כיוון שאלוקים עצמו הוא זה שבוחר לאפשר את המרחב הזה.

נתמצת זאת למשפט אחד - חסרון יכולת שאינו נובע ממגבלה טכנית אלא מבחירה מוּדַעַת ורצון אינו חיסרון.

על גבי שתי התשובות הללו נוסיף תשובה שלישית הטוענת כך: אין כלל צורך בתשובה כיוון שהשאלה עצמה לא נכונה. מדוע? אנחנו לא מצליחים להרים אבן גדולה כיוון שהיא כבידה מאד, וכוח המשיכה מושך אותה למטה, חזק יותר ממה שאנו מושכים אותה למעלה. אך מי הוא זה שמפעיל את כוח המשיכה (כמו גם את שאר הכוחות שבעולם)? ריבון העולמים. אם כן, מה שבעצם רוצה השואל הוא שאלוקים 'ימשוך' את האבן מצד אחד למטה ומצד שני למעלה, ועכשיו הוא שואל האם יצליח להרים אותה או לא. זה בדיוק כמו לשאול האם אדם המשחק שחמט גם בכלים השחורים וגם בכלים הלבנים בו זמנית, ינצח או יפסיד. התשובה היא שהוא גם ינצח וגם יפסיד, תלוי איך מסתכלים על זה, אבל מה שברור הוא שככה לא משחקים שחמט! 

כך גם בעניין שלנו, יש אבסורד לוגי מובנה בתוך השאלה, וממילא ברור שתשובה עליה מיותרת לגמרי.

תגובות (0)

כתוב תגובה:

כתובת

"שלום לעם"

ע"י עמותת "גבריאל שר ישראל" (ע.ר. 58-037849-5)

רח' בני ברית 18 ירושלים

02-5022881

webmaster@shalomlaam.co.il

צור קשר