לקסיקון פסח (ג')

רבני שלום לעם תגובות: 0

לקסיקון פסח (ג')

ליל הסדר - הלילה הראשון והמרכזי של חג הפסח, ואחד האירועים החשובים בשנה כולה. לילה מיוחד וחווייתי זה מוקדש להעברת המסורת על הגאולה מגלות מצרים, שהיא ראשיתו של עם ישראל. בלילה זה יש מצוות רבות שערוכות לפי סדר מסוים, ולכן המכלול כולו קרוי 'סדר פסח' או סתם 'סדר'. לסדר ישנם ארבעה חלקים עיקריים: א. קידוש. ב. קריאת ההגדה וסיפור יציאת מצרים. ג. הסעודה, הכוללת גם מצה ומרור. ד. אמירת 'הלל'. חלקי הסדר השונים מפורטים בהגדה של פסח בצורת שיר בחרוזים - 'קדש ורחץ' וכו'.

קערת הסדר - בליל הסדר נהוג להניח על השולחן קערה, ובה הפריטים הבאים: א. זרוע צלויה של עוף, זכר לקרבן הפסח שגם אותו היו צולים. ב. ביצה מבושלת, זכר לקרבן נוסף שהיו אוכלים בליל הסדר. ג. כרפס - ירק מבושל שאוכלים ממנו לאחר הקידוש. ד. מרור - ירק מר או חסה. ה. חרוסת - תערובת של תמרים, אגוזים, תפוחים, יין ועוד, שבה טובלים את המרור, והיא זכר לטיט שבו היו בונים במצרים. יש כמה דרכים לסדר את הקערה, ולכולן יש שורשים בהלכה ובקבלה. מול עורך הסדר מניחים גם שלוש מצות.

ארבע כוסות - במהלך ליל הסדר תקנו חכמים לשתות ארבע כוסות יין: האחת לקידוש, השניה לאחר הסיפור על יציאת מצרים, השלישית לאחר ברכת המזון, והרביעית לאחר אמירת ה'הלל'. שתיית היין נותנת כבוד וחשיבות לכל אחת מהמצוות הללו.

כרפס - לאחר הקידוש נוהגים לאכול ירק טבול במי מלח. הטעם לכך הוא כדי לעשות שינוי ממה שמקובל בשאר הלילות, ובאופן כזה הילדים יסתקרנו וישאלו מה מיוחד בלילה הזה.

סיפור יציאת מצרים - מצות עשה מן התורה לספר בליל פסח על יציאת מצרים. ביציאת מצרים עוסק החלק המרכזי בהגדה, שקרוי 'מגיד'. חכמים קבעו שיש לספר את הסיפור בצורת שאלה ותשובה, ולכן ה'מגיד' פותח בשיר המפורסם 'מה נשתנה הלילה הזה מכל הלילות?', שאותו שואל הצעיר מבין המסובים. לאחר מכן פותחים ואומרים 'עבדים היינו לפרעה במצרים' וכו'...

מצה - מאפה העשוי מקמח ומים בלבד, שמכינים אותו במהירות ותוך הקפדה שהבצק לא יתפח. המצה היא הלחם של פסח, ובליל הסדר יש מצוה מיוחדת לאכול מצה, זכר למצות שאכלו ביציאת מצרים. בשאר ימות החג אין מצוה לאכול מצה.

מרור - בליל הסדר מצוה לאכול מרור (ירק מר), כזכר לשעבוד הקשה במצרים. בימינו נוהגים בדרך כלל לאכול עלי חסה, שבסוף גידולם הם מרים.

הסבה - הטייה והישענות על צד שמאל, באופן שמבטא חשיבות ונוחות. בשעת אכילת המצה, הסעודה ושתיית ארבע הכוסות יש להסב, כדי לבטא את העובדה שאנו בני חורין.

אפיקומן - כשבית המקדש היה קיים, היו אוכלים את בשרו של קרבן הפסח בסוף הסעודה של ליל הסדר. כיום נוהגים לאכול בסוף הסעודה 'כזית' מצה, זכר לקרבן הפסח, וזהו ה'אפיקומן'. לאחר האפיקומן לא אוכלים מאומה, מלבד שתיית יין או מים, כדי שטעמו יישאר בפה. יש לסיים את אכילת האפיקומן לא יאוחר מחצות הלילה (בערך 12:40). במשפחות רבות נהוג שהילדים 'גונבים' את האפיקומן ומחזירים אותו תמורת מתנה, וטעם המנהג הוא כדי להשאיר את הילדים ערים עד סוף ה'סדר'.

הלל - לאחר ברכת המזון אומרים 'הלל' - פרקי תהלים של הודאה לה' על ניסי יציאת מצרים. זו הפעם היחידה במשך השנה שקוראים את ההלל בלילה. יש שנוהגים לקרוא את ההלל גם בתפילת ערבית.

 

תגובות (0)

כתוב תגובה:

כתובת

"שלום לעם"

ע"י עמותת "גבריאל שר ישראל" (ע.ר. 58-037849-5)

רח' בני ברית 18 ירושלים

02-5022881

webmaster@shalomlaam.co.il

צור קשר