איש לפי מהללו

רבני שלום לעם תגובות: 0

איש לפי מהללו – תמיר שלום

אנשי הצוות המקצועי ישבו אחד מול השני בפנים חתומות. השערות ותהיות שונות הועלו ונידונו מעל השולחן בזה אחר זה, אך נשללו כלעומת שבאו. למרות כל המאמצים בישיבה המשותפת הם הגיעו למבוי סתום והתעלומה נותרה מרחפת בחלל האוויר: מי הוא הגנב המסתורי שאינו נתפס? מנהל בית הספר ישב בראש מורכן בראש השולחן, כשלצדו ישב סגנו. בפגישה נכחו גם היועץ החינוכי, פסיכולוג בית הספר ומחנכי התיכון, כשמטרת הישיבה הייתה אחת ויחידה: לגלות מיהו הגנב שגונב לאחרונה בשטח בית הספר מכל הבא ליד, החל מארנקי התלמידים, ציוד בית הספר, עד שהגיעה ידו אפילו לרכושם הפרטי של מורי התיכון.
בתחילה חשבו צוות ההנהלה לתומם שמדובר בעניין של זמן עד שייתפס הגנב, אך ככל שהניסיונות לעלות עליו עלו בתוהו, הם הבינו לחרדתם שמדובר בגנב מתוחכם שמכיר היטב את שטח בית הספר ואת מצלמות האבטחה שבתוכו, כולל אלו הנסתרות, ויודע לתמרן ולתכנן את גניבותיו בדיוק מפליא שכזה, שרק מי שמכיר היטב את מתחם בית הספר על כל חדריו ותכולתו מסוגל לעבוד בצורה כה מתוחכמת ויסודית מבלי להיתפס. ובמילים פשוטות: אחד התלמידים של בית הספר הוא הגנב המבוקש. העובדה הזאת רק הוסיפה מתח וחרדה לפגישה המתוחה שהתנהלה באותו בוקר בחדר המנהל.

'מי כבר יכול להכיר כך היטב את בית הספר?' שאל המנהל בייאוש. 'אני חושב שאיננו צריכים כעת להתמקד במי שמכיר היטב את בית הספר' טען אחד המחנכים היותר וותיקים שנכח בפגישה. 'אני משוכנע שכרגע מוטל עלינו להתמקד בשמות הבוערים ובתלמידים שברור לנו שהם כאלו שמסוגלים לגנוב, ובשלב הבא נתחיל לסנן מתוכם את אלו שאמורים להכיר את בית הספר!'

המנהל הסכים והחלו שמות לעלות על שולחן הדיונים. לאחר שכבר הועלו השמות הפוטנציאליים ולאחר שתיקה ממושכת, תהה סגן המנהל בקול רם: ' נו, מי עוד אנו מכירים שעלול לאהוב פשע ולהתרשם מגניבות...' משפט זה של סגן המנהל הקפיץ את אודי המורה החדש להיסטוריה שמשום מה נכח אף הוא בפגישה, ואמר בלהט ובקול רם: 'אני חושב שאני יודע מי הגנב!'

כולם נעצו בו עיניים. 'נראה לי שמדובר באלעד, הבחור מכיתה י'-2' השקט והמבטים המוזרים לעברו, גרמו לו להבין שמשהו לא בסדר במשפט שכרגע אמר. 'לאיזה אלעד אתה בדיוק מתכוון?' שאל אותו המנהל בנימה חשדנית ובעיניים מכווצות. אודי הסמיק והתחיל לומר כמה מילים בגמגום. אך המנהל נכנס בדבריו: 'אתה בעצם מתכוון לאלעד הבן שלי? הוא הרי אלעד היחיד שנמצא בכיתה י'-2'

'אני מצטער. לא ידעתי שאלעד זה הבן שלך...' אמר אודי במבוכה. קולות צחקוק וגיחוך נשמעו מצוות המורים שהתקשו לשמור על איפוק מול טיפשותו של המורה להיסטוריה או למען הדיוק - המורה שהוא כבר היסטוריה...

בפגישת הצוות נכח גם גדעון שהיה ידוע כמחנך ותיק ומנוסה, הוא היה המחנך של כיתה י'-2 הכיתה של אלעד. על פניו נראתה ארשת רצינות. הוא הרהר רבות בדבריו של אודי ונראה היה שדבריו של המורה להיסטוריה עוררו בו רושם. כבר למחרת פתח גדעון במעקב אישי וסודי אחר תלמידו אלעד. מהר מאד מעקביו נשאו פרי. הוא תפס אותו במספר גניבות חמורות, הוא גם דאג לתעד ולהנציח את הרגע.

שבוע לאחר מכן הוא ניגש למנהל: 'אני יודע מי הגנב!' טען בתוקף. 'תיכף תגיד לי גם אתה שזה בני' אמר המנהל בציניות. 'ובכן' כחכח מר גדעון בגרונו. 'לא נעים לי בכלל, אך אכן אדוני המנהל. צר לי, אבל מדובר בבנך אלעד!'

'אתה מהתל בי או מה?' הטיח בו המנהל בקול רם. גדעון לא נבהל והניח לפניו את התמונות שתיעד בהן את הגניבות של אלעד. המנהל התיישב והביט בתמונות בהן נראה בנו בבירור גונב והלם אחז אותו. לאחר שהתעשת ביקש לקרוא מיד לאודי המורה להיסטוריה. אודי נכנס והמנהל שאל אותו: 'תגיד לי בבקשה איך ידעת שאלעד הוא הגנב?'

'החשד התעורר אצלי לפני כמה שבועות' סיפר אודי למנהל: 'כאשר סיפרתי בכיתה סיפור ארוך ומרתק ובו היו מספר גיבורים, חלקם טובים וחלקם פחות. בסיפור היו גם פושעים וגנבים.
כאשר סיימתי את הסיפור, עניין אותי לבחון אצל התלמידים מי לדעתם גיבור הסיפור.
קיבלתי מספר תשובות מפתיעות. אבל התשובה שהכי הפתיעה אותי, הייתה התשובה הבלתי צפויה של בנך אלעד. כשנשאל ממי הוא הכי התרשם הוא ענה בלי להתבלבל: 'מהגנב! איך הוא גנב בלי שיעלו עליו! הוא הגיבור שלי!'
'זה הדליק אצלי נורה אדומה, המשיך אודי: 'דווקא מהגנב הוא בחר להתרשם?! הוא לא מצא לו גיבור אחר?! עברו מספר שבועות ושכחתי מכך. אבל כאשר בפגישה שאל סגן המנהל מי יכול לאהוב ולהתרשם מגניבות, מיד נזכרתי באלעד ובתשובתו. בחור כזה שמתרשם ומתפעל ממעשי גניבה, כנראה שזה מעיד על מה שמתחולל אצלו בפנים, וכנראה שגם הוא רוצה ומעוניין להיות גנב...'

***

'מצרף לכסף וכור לזהב, ואיש לפי מהללו' אומר לנו שלמה המלך (משלי כ'ז, כ'א) אפשר לעמוד על טיבו של אדם רק מלשמוע ולהקשיב ממי הוא מתלהב וממה הוא מתפעל. אדם ישר מתפעל ומתרשם מפעולות וממעשים של טוב ויושר. ואילו אדם שמתפעל ממעשי רוע וגניבה והם עולים תדיר על שפתיו, קרוב לוודאי שזהו סימן למה שמתחולל בתוכו פנימה מכיוון ש: 'מצרף לכסף וכור לזהב, ואיש לפי מהללו'.

תגובות (0)

כתוב תגובה:

כתובת

"שלום לעם"

ע"י עמותת "גבריאל שר ישראל" (ע.ר. 58-037849-5)

רח' בני ברית 18 ירושלים

02-5022881

webmaster@shalomlaam.co.il

צור קשר