שעון בספק

יעקב ברוך ב.ת. תגובות: 0

שעון בספק

החום הכבד הוציא אלפי אנשים מבתיהם לחוף הים כדי להתרענן. רובי שהגיע עם כמה חברים לים, חשש להשאיר את שעון הזהב שלו בין החפצים בתיק ללא השגחה. ולכן ביקש מהמציל שישמור לו על השעון. המציל הסכים ושם את השעון אצלו בפאוץ'. אלא שבדיוק אותה סיטואציה התרחשה חצי שעה קודם לכן, עם שלומי שגם הפקיד אצל המציל שעון רגיל לשמירה. בסיום הרחצה הגיעו שניהם לקחת את השעונים, אלא ששניהם הצביעו על שעון הזהב כשעון שלהם. המציל לא זכר מי נתן לו את שעון הזהב ולא ידע למי להחזיר את השעון. מה לדעתכם צריך לעשות במקרה כזה?

תשובה לשאלה 'כדור בלי שינה' (שאלה מס' 544)

תקציר השאלה השבועית: חזקי קנה במיטב כספו כדור טבעי שישאיר אותו ער בליל שבועות, אלא שהכדור עזר לשעתיים בלבד. חזקי תבע את המוכר שיחזיר לו את הכסף, אך המוכר הסביר לו שהיות ואכל בשר ושתה יין בסעודת החג וגם לא תפס אפילו תנומה קלה בערב החג הכדור לא עבד. ואילו חזקי טוען שאם היה יודע זאת מראש לא היה קונה את הכדור. מה דעתכם?

תשובה בקצרה: חזקי אינו יכול לדרוש את כספו חזרה, ואף אם לא שילם עליו עדיין, הוא צריך לשלם למוכר על הכדור.

תשובה בהרחבה: לקוח שהתמקח עם מוכר על מחיר של חפץ, והמוכר אמר לו שהמחיר שהוא דורש הוא בדיוק כפי שכולם דורשים, ולבסוף התברר שכולם לוקחים פחות, מבואר בהלכה (סי' של'ד נתיה'מ סק'ד וכעין זה שם בט'ז) שאם הלקוח הסכים לשלם את המחיר הגבוה גם בלי טענת השקר של המוכר והטענה הזאת באה רק להרגיע אותו, אינו יכול לבטל את העסקה רק בגלל שהמוכר שיקר, אבל אם הוא הסכים לשלם רק בגלל הטענה הזאת, הוא יכול לבטל את העסקה.

דוגמא דומה מובאת בפוסקים (פת'ש סי' ר'ז סק'ט בשם ה'חוות יאיר') לגבי מוכר שהצליח לשכנע את הלקוח שלו לקנות חפץ ב500 ₪ בטענה שכבר היו כמה לקוחות שרצו לשלם עליו 450 ₪ ולא הסכים, ולבסוף התברר ללקוח שהסיפור לא היה ולא נברא, ההלכה היא שהלקוח אינו יכול לבטל את העסקה, אלא שאם הוא עדיין לא שילם ויש אומדן מוכח שהוא הסכים לשלם את המחיר הגבוה רק בגלל הסיפור השקרי של המוכר, רק אז מותר לו לבטל את העסקה.

והסיבה לכך היא, כי הקונה לא היה צריך לסמוך על המוכר אלא היה עליו לבדוק או לברר מהו הערך האמנותי של החפץ שהוא רוצה לקנות, ולכן אם החליט לקנות את החפץ למרות מחירו הגבוה, הוא אינו יכול להאשים את המוכר אלא את עצמו, אלא אם כן המוכר נשבע לו על כך, שאז מובן למה סמך עליו בעיניים עצומות, ואז אכן מותר לו לבטל את העסקה אם עדיין לא שילם עליה.

בסיפור שלנו

חזקי אינו יכול לבוא בטענות אל המוכר על שלא הודיע לו שהכדור לא עובד בכל מצב, אלא היה עליו לברר לבד עד כמה הכדור משפיע והאם הוא עובד בכל מצב או שצריך לכך תנאים מסוימים, ולכן הוא אינו יכול לבטל את העסקה, ואף אם לא שילם עדיין עליו לשלם, כי אין לו לבוא בטענות אלא על עצמו.

תגובות (0)

כתוב תגובה:

כתובת

"שלום לעם"

ע"י עמותת "גבריאל שר ישראל" (ע.ר. 58-037849-5)

רח' בני ברית 18 ירושלים

02-5022881

webmaster@shalomlaam.co.il

צור קשר