תקיעת שופר בראש השנה

תגובות: 0

יש דברים נסתרים בראש השנה אנו תוקעים בשופר כי התורה הגדירה את היום הראשון לחודש תשרי כ'יום תרועה'. חכמים אמרו כי השימוש במילה 'תרועה' ולא 'תקיעה' בא ללמד על ההכנעה. התרועה היא מלשון 'שבר', אדם שלבו שבור הוא נכנע, והקב'ה מבקש שנבטל את הגאווה שלנו ונלמד להיכנע לפניו.
מעבר לכוונה הפשוטה בתקיעת השופר לקיים את רצון ה' שציווה אותנו על כך, יש בה רמזים נסתרים, דברים שהתקיעה מביאה אותנו לחשוב עליהם ולהכניס אותם לתודעה שלנו. הנה עשרת הטעמים שהביא רבי סעדיה גאון לתקיעת השופר:
א. ההמלכה ביום זה, על פי המסורת, נברא העולם, וביום זה באה לידי ביטוי מלכותו של הקדוש ברוך הוא על העולם. ומנהגו של עולם שביום הכתרת המלך תוקעים בשופרות. גם אנו, בני ישראל, מצהירים ביום זה על קבלת מלכות ה' בשמחה.
ב. ההתראה לפני כל גזירה באה ההתראה. המלך שולח שליחים להריע בחצוצרות ולעורר את העם לשמור את פקודותיו. העובר על דבר המלך לא יוכל לומר לא שמעתי, לא ידעתי. ראש השנה הוא הראשון לעשרת ימי התשובה שסופם ביום הכיפורים. בהחלט זמן מתאים לעורר לתשובה ולתיקון המעשים.
ג. התזכורת (1) השופר מזכיר לנו את מעמד הר סיני, זמן קבלת התורה ששם נאמר  'וְקֹל שֹׁפָר חָזָק מְאֹד' להזכיר לנו לקבל על עצמנו את עול התורה באהבה.
ד. התזכורת (2) להזכיר לנו לקבל את תוכחות הנביאים שנמשלו בתקיעת שופר שנאמר (יחזקאל לג): 'וְשָׁמַע הַשֹּׁמֵעַ אֶת קוֹל הַשֹּׁופָר וְלֹא נִזְהָר, וַתָּבוֹא חֶרֶב וַתִּקָּחֵהוּ דָּמוֹ בְּרֹאשׁוֹ יִהְיֶה... וְהוּא נִזְהָר - נַפְשׁוֹ מִלֵּט'
ה. בית המקדש יש בשופר גם תזכורת לחורבן בית המקדש וקול התרועה שהשמיעו האויבים במלחמתם. שנזכור, שנתגעגע ונבקש שיהיה לנו את הכוח לבנות שוב את בית המקדש.
ו. האיל שופר עשוי גם מקרן איל. ביום זה גילה אברהם את לבו המסור באהבה לה', והיה מוכן לעקוד את בנו יחידו כדי לקיים את מצוות ה'. וכשעמד בניסיון, נצטווה להקריב אייל תחת הבן. מסירות נפש זו מחייבת גם אותנו להיות מוכנים לנאמנות לה' גם מול קשיים ונסיונות, ובזה יעלה זכרוננו לטובה.
ז. ההרעדה תקיעת השופר מחרידה את הלב ומעוררת את השומע להכניע את עצמו לפני בוראו. וכמו שכתוב (עמוס ג): 'אִם יִתָּקַע שׁוֹפָר בְּעִיר וְעָם לֹא יֶחֱרָדוּ'.
ח. העתיד השופר מזכיר לנו את יום הדין הגדול העתיד לבוא בבוא הגאולה, כדי שנתכונן, שנעמוד מוכנים לקראת הבירור הגדול, וכאמור (צפניה א): 'קָרוֹב יוֹם ה' הַגָּדוֹל קָרוֹב וּמַהֵר מְאֹד... יוֹם שׁוֹפָר וּתְרוּעָה'.
ט. הקיבוץ תזכורת ליום בו יתקבצו כל נדחי ישראל מכל פזורות הגולה. ולעורר אותנו לשאוף לאיחודו של עם ישראל בארץ ישראל, כאמור (ישעיה כז): 'וְהָיָה בַּיּוֹם הַהוּא יִתָּקַע בְּשׁוֹפָר גָּדוֹל וּבָאוּ הָאֹבְדִים בְּאֶרֶץ אַשּׁוּר וְהַנִּדָּחִים בְּאֶרֶץ מִצְרָיִם וְהִשְׁתַּחֲווּ לַה' בְּהַר הַקֹּדֶשׁ בִּירוּשָׁלִָם'.
י. התחיה תזכורת לתחיית המתים העתידה שנאמר בה (ישעיה יח): 'כָּל יֹשְבֵי תֵבֵל וְשֹׁכְנֵי אָרֶץ כִּנְשׂא נֵס הָרִים תִּרְאוּ וְכִתְקֹעַ שׁוֹפָר תִּשְׁמָעוּ'

תגובות (0)

כתוב תגובה:

כתובת

"שלום לעם"

ע"י עמותת "גבריאל שר ישראל" (ע.ר. 58-037849-5)

רח' בני ברית 18 ירושלים

02-5022881

webmaster@shalomlaam.co.il

צור קשר