תפילה בכוונה

רבני שלום לעם תגובות: 0

כל הזמן מדברים וכותבים על תפילה בכוונה, אבל כשאני מגיע לבית הכנסת אני לא מצליח להתפלל בכוונה, והמחשבות שלי בורחות לכל הכיוונים תוך כדי התפילה. מה אפשר לעשות? 

ראשית חשוב לדעת שאפילו אמירת מילות התפילה כאשר האדם אינו מצליח לכוון יש לה מעלה גדולה ולכן גם מי שעדיין אינו מצליח לרכז את מחשבתו לא מתפלל 'לחינם', כי התפילה היא הצינור שעל ידיו זוכה האדם לכל השפע והטוב ברוחניות ובגשמיות, לו ולכל עם ישראל. אבל כמובן שכולנו רוצים להגיע למעלה של תפילה בכוונה, וניתן לך שתי עצות טובות. ראשית צריך הכנה לתפילה. מי שמגיע ישר ממגרש המשחקים ונעמד להתפלל בחופזה, בוודאי יהיה לו קשה ביותר להתרכז, ולכן צריך הכנה של כמה דקות לפני התפילה, להכין את המחשבה ולהיכנס לתפילה מתוך כובד ראש, ואז הרבה יותר קל להגיע לתפילה בכוונה. הדבר השני זה להתבונן בפירוש המילים ולהבין אותן, ואז זה יחבר אותך לתפילה כי זה לא יהיה טקסט בלתי מובן שאתה ממלמל בלי להבין שום דבר. חשוב מאוד לא לרצות 'לקחת את כל הקופה' בבת אחת. אי אפשר תוך יום אחד לכוון בכל התפילה, וצריך בתחילה לעשות זאת בקטעים מסויימים, כמו למשל הברכות הראשונות של שמונה עשרה, ולאחר  מכן להתקדם עוד.

 

מדוע יש עדות שונות בישראל כמו אשכנזים וספרדים, מרוקאים ותימנים. למה אי אפשר שכל עם ישראל יהיה עדה אחת ועם אחד בלי אפליות, וכולם יעבדו את השם  בשמחה ובלב אחד?

בימים עברו, כאשר עם ישראל היה בארץ ישראל, והיה לנו בית מקדש ומלך, עם ישראל אכן היה עם אחד. אבל כאשר גלינו מארצנו, וכל חלק בעם הגיע לגלות אחרת, כאשר בכל ארץ יש תרבות משלה ומנהגים מקומיים משלה, הדבר השפיע גם על היהודים, וכל תפוצה קיבלה במשך אלפיים שנות הגלות אופי משלה ומנהגים משלה, ויש אפילו שינויים בהלכה כאשר בכל תפוצה היו רבנים וגדולי תורה שפסקו הלכות שבאותה ארץ נהגו על פיהם.

כיום, כאשר אנו זוכים ורואים את תחילתה של הגאולה כשעם ישראל חוזר לארץ הקדושה מכל הגלויות, מביאה איתה כל תפוצה את המנהגים המקודשים ועתיקי היומין שלה ואת נוסחי התפילה, את המנגינות והמאכלים, ואין דרך וגם אין צורך להפריד את האנשים ממסורת אבותיהם, ואדרבה, יש מעלה גדולה כאשר אדם מחזיק במנהגי אבותיו ומתחבר לכל הדורות הקודמים שבהם היו רבנים, צדיקים וקדושי עליון.

צריך לזכור שגם כשעם ישראל היה בארצו היו שנים עשר שבטים, ולכל אחד היה דרך אחרת בעבודת ה', וגם כיום רואים שיש דרכים שונות בעבודת ה', יש השמים דגש על תפילה ויש השמים דגש על לימוד תורה, יש שמתמקדים בחסד וכן הלאה.

אבל כמובן שהשינויים במנהגים ובנוסחים לא צריכים להביא חלילה פירוד ואפליה בין חלקי העם, ויש מצווה לאהוב כל יהודי ויהודי. ואדרבה, הניסיון הגדול של הדור שלנו הוא אהבת ישראל וכל המרבה באהבת ישראל הרי זה משובח.

 

תגובות (0)

כתוב תגובה:

כתובת

"שלום לעם"

ע"י עמותת "גבריאל שר ישראל" (ע.ר. 58-037849-5)

רח' בני ברית 18 ירושלים

02-5022881

webmaster@shalomlaam.co.il

צור קשר