תקיעת שופר?

רבני שלום לעם תגובות: 0

מה מסמלת התקיעה בשופר?

התקיעה בשופר ביום ראש השנה היא מצווה מהתורה כמאמר הפסוק: 'יוֹם תְּרוּעָה יִהְיֶה לָכֶם' מטרתה לקדש את האדם ולהועיל לו. ככל שתלמד יותר על מהות המצווה, תוכל להתחבר אליה יותר ולקבל מכך תועלת. בכל מצווה ובפרט במצוות תקיעת שופר יש עומק אינסופי - הבנה שכלית, פשטנית, רמזים וסודות גבוהים.

מוצאים אנו את השופר מלווה את עם ישראל לאורך ההיסטוריה מאז מתן תורה, בהר סיני כתוב שהעם נחרד מ: 'קֹל שֹׁפָר, חָזָק מְאֹד' בשנת היובל פעם בחמישים שנה תקעו בשופרות ומיד העבדים יצאו לחופשי, והקרקעות חזרו לבעלותם הקודמת. בכל חג ושמחה תקעו בשופרות, לפני יציאה למלחמה עוררו את העם על ידי השופרות והרתיעו בשופרות את האויבים. וכשהמלחמה הסתיימה בניצחון, תקעו תקיעת ניצחון עם השופר. צופה ישב במגדל תצפית שעל המצודה, והיה מתריע על התקרבות האויב באמצעות השופר. כינוס ואסיפת העם נעשה באמצעות השופר. כשעם ישראל נכנס לארץ מיד במלחמה הראשונה, מול העיר יריחו תקעו והריעו בשופרות הפילו את חומותיה האדירות. לכבוד הכתרת מלך ישראל תקעו בשופר, וכשרצו לעורר את לב העם לתשובה תקעו בשופר. ועם השופר משבחים ומהללים לקב'ה: 'הַלְלוּהוּ, בְּתֵקַע שׁוֹפָר' ולעתיד לבוא הקב'ה יתקע בשופר גדול לאסוף את שארית ישראל לשוב לציון לבניין בית המקדש ולגאולה עולמית.

תקיעת השופר ביום ראש השנה מעורר זיכרונות וצופן בתוכו את כל ההיסטוריה של השופר ומסוגל לרחמים ביום הראשון של השנה.

א') ביום ראש השנה נברא אדם הראשון מתוך מטרה להמליך את הקב'ה על העולם, שהרי 'אין מלך בלא עם' התקיעה בשופר מסמלת המלכה בהיסטוריה וכך בתקיעת שופר אנחנו ממליכים את הקב'ה עלינו.

ב') ביום ראש השנה מלכו של עולם מופיע ומתגלה בעולם הוא דן כל אדם כפי מעשיו וחורץ את גורלו לכל השנה, הופעה זו מלווה בתקיעת שופר. כמו שהופיע עלינו במעמד הר סיני ונתן לנו את התורה.

ג') ביום ראש השנה האדם מתחיל שנה חדשה, הוא משתחרר מכל המשקעים והכבלים של השנה שעברה 'תכלה שנה וקללותיה – תחל שנה וברכותיה' וכשם שהעבד יוצא לחופשי ביובל על ידי השופר וקרקע חוזרת לבעליה, כל האדם חוזר לעצמו עם השופר.

ד') ביום ראש השנה אנו שמחים וחוגגים את יום הולדתו של האדם ופותחים את השנה עם שימת לב מיוחדת של מלכו של עולם, כמו כל חג ושמחה שתוקעים בשופרות ומהללים את הבורא.

ה') ביום ראש השנה עם ישראל מתאחד על ידי השופר, כולם סולחים זה לזה, מתאספים בבתי הכנסת לתפילה וחוויה רוחנית, ביום זה אף נאספים כל כוחותיו הרוחניים של האדם וחוזרים למצבם הרענן. כמו שהשופר מאחד, מאסף וקורא לכל העם.

ו') ביום ראש השנה אנו נלחמים מול כוחות הרע שרוצים לגזור עלינו שנה רעה ח'ו, ומנצחים עם השופר בזכות היום המסוגל לניצחון. כמו שבהיסטוריה לפני שיצאו למלחמה תקעו בשופר, וגם בתוך הקרב הרתיעו את האויב באמצעות השופר ותקעו תקיעת ניצחון עם סיום המלחמה.

ו') ביום ראש השנה אנו שוברים עם התקיעה בשופר את החומות שמבדילות בינינו לבין הקב'ה, החומות הם העברות שעברנו עליהם במשך כל השנה, כמו שפרצו את חומות יריחו בכניסה לארץ ישראל.

ז') ביום ראש השנה אנו מתעוררים לתשובה על ידי שמיעת השופר שכבר מתחיל להישמע מראש חודש אלול, מתוך פחד וחרדה מיום הדין כמו הצופה ששומר על העיר ומתריע עם השופר מפני האויב המתקרב.

ט') ביום ראש השנה אדם הראשון נכנס לדין ויצא זכאי, וכך אנו נידונים על מעשינו וקובעים את גורלנו למשך השנה החדשה ברוחניות ובגשמיות, תקיעת השופר מסמלת את פתיחת הדין ומעוררת אותנו לתשובה פנימית כמו שבבית המשפט משמיעים קול עם פתיחת הדיון.

י') ביום ראש השנה אנו פונים למלכו של עולם עם קול טבעי ישן והיסטורי שמעולם לא השתנה. קול פשוט ולא מורכב שפורט לנו על מיתרי הלב ומעורר אותנו לתשובה והתחדשות, קול אחיד ולא אישי נשמע מהשופר בכל בתי הכנסת , קול שמאחד את העם להיות עם ישראל אחד לעם אחד.

תגובות (0)

כתוב תגובה:

כתובת

"שלום לעם"

ע"י עמותת "גבריאל שר ישראל" (ע.ר. 58-037849-5)

רח' בני ברית 18 ירושלים

02-5022881

webmaster@shalomlaam.co.il

צור קשר