יש לך מושג

יוסף רזניק תגובות: 0

יש לי מושג

בחירה חופשית – יוסף רזניק

האם אנחנו כבולים?

'אני כבר לא אשתנה', 'כזה אני', 'ככה התרגלתי'. את המשפטים האלה אנחנו שומעים לעתים מהסובבים אותנו, ולפעמים אפילו אומרים אותם בעצמנו. מתפיסת העולם שיוצאת מהמשפטים הללו, יוצא שאנחנו בעצם כבולים: כבולים לדרך שבה גדלנו, כבולים לחברה שאנו חיים בתוכה, כבולים לגירויים שמחוצה לנו ולדחפים ולהרגלים שבתוכנו.

ההשקפה הפסימית הזו אינה מקובלת על התורה. התורה אומרת לנו שלאדם יש כוח לכוון את מעשיו כרצונו: 'רְאֵה נָתַתִּי לְפָנֶיךָ הַיּוֹם אֶת הַחַיִּים וְאֶת הַטּוֹב וְאֶת הַמָּוֶת וְאֶת הָרָע... וּבָחַרְתָּ בַּחַיִּים!' (דברים ל, טו-יט). כל מצוות התורה מבוססות על הקביעה שאנחנו יכולים - יכולים לבחור בטוב, יכולים להתגבר על היצר, על ההרגל ועל המוסכמות החברתיות, יכולים להשתפר ולהשתנות ולהיות טובים יותר. לא רק שאנו יכולים לבחור מה לעשות, אנו יכולים לבחור אפילו מה להרגיש, שכן מצוות התורה אינן עוסקות רק במעשים אלא גם ברגשות. אבל זה כבר נושא לפינה אחרת.

כל חתול עושה 'מיאו'

האדם הוא היחיד מבין הנבראים שזכה במתנת הבחירה החופשית. האבן, עץ הברוש והחתול אינם יכולים להיות 'טובים' או 'רעים'; הם פשוט נוהגים לפי הטבע שלהם. אפילו המלאכים אינם יכולים לבחור את דרכם - הם מוכרחים למלא את השליחות שאליה נשלחו. אבל האדם יכול לבחור מה ברצונו לעשות, ובכך הוא דומה לה' יותר מכל שאר הברואים. היכולת הזו היא שהופכת את האדם למרכז הבריאה ולעיקרה.

תשמור על העולם, ילד!

אבל היכולת הזו גם מטילה על האדם אחריות גדולה, ובראש ובראשונה אחריות על עצמו. כיון שהאדם יכול לבחור, מוטל עליו לבחור בטוב ולעשות את רצון ה', ולהתרחק מהרע. אם עשה כך, הוא זוכה לקרבת ה' ולשכר גדול שהוא מטרת הבריאה כולה, ואם לא - יקבל ייסורים עד שיחזור לדרך הטובה. אבל מעשיו של האדם משפיעים לא רק על עצמו, אלא גם על הבריאה כולה: אם עשה האדם את המוטל עליו, הבריאה כולה מקבלת שפע וטוב, ואז נחשב האדם כאילו היה 'שותף לה' במעשה בראשית', שכן במעשיו הוא הוסיף ברכה לבריאתו של ה'. ואם האדם מקלקל את מעשיו הרי הוא מחריב את העולם, כמו שקרה למשל בדור המבול.

על עניין זה מספרים לנו חז'ל: 'בשעה שברא הקב'ה את אדם הראשון, נטלו והחזירו על כל אילני גן עדן. אמר לו: ראה מעשיי, כמה נאים ומשובחים הם! וכל מה שבראתי - בשבילך בראתי. תן דעתך שלא תקלקל ותחריב את עולמי, שאם קלקלת - אין מי שיתקן אחריך'.

הכול ידוע מראש?

יש ששואלים: אם ה' יודע מראש מה אנו עתידים לעשות, כיצד יתכן שיש לנו בחירה חופשית? בשאלה זו דנו הרבה מחכמי ישראל, והתשובה העיקרית שנתנו היא שידיעתו של ה' אינה כידיעתנו שלנו, והיא בלתי נתפסת, כשם שה' יתברך בעצמו הוא בלתי נתפס. ואנו יודעים רק שידיעתו של ה' היא כזו שאינה סותרת את העובדה שאנו חופשיים לבחור, כפי שאומרת התורה וכפי שאנו מרגישים בתוכנו.

ובחיוך

פרופסור אחד נתן הרצאה, והוכיח באותות ובמופתים שאין לאדם בחירה חופשית אלא כל מעשיו נקבעים על פי זרמים חשמליים במוח. בסיום ההרצאה, קם אחד השומעים וסטר לפרופסור. 'מה זה?!' זעם הפרופסור. 'מה אתה עושה? איזו מין התנהגות זו?!'  - 'מה אתה רוצה ממני?' אמר האיש, 'הזרמים החשמליים במוח שלי קבעו שאתן לך סטירה. אם אתה בא בטענות, כנראה שגם לדעתך יש לאדם בחירה חופשית...'

תגובות (0)

כתוב תגובה:

כתובת

"שלום לעם"

ע"י עמותת "גבריאל שר ישראל" (ע.ר. 58-037849-5)

רח' בני ברית 18 ירושלים

02-5022881

webmaster@shalomlaam.co.il

צור קשר