פגיעת הולכי רגל

רבני שלום לעם תגובות: 0

מדור חדש – גלעד ביר

פגיעת הולכי רגל

חציית כביש היא אחד הדברים השגרתיים והיומיומיים שאנו עושים. כבר מגיל צעיר מאוד מלמדים אותנו כיצד לחצות את הכביש – להביט לצדדים והכול, וכולנו יכולים לדקלם פתגמים ומטבעות לשון המדברות על חציית כבישים כמו 'עצור בטרם תעבור', 'אלכסון הוא אסון' ועוד. אך מתברר כי למרות כל הדברים האלו, מתרחשות מדי שנה לא מעט תאונות דרכים בהן מעורבים הולכי רגל אשר חצו כביש. וכן, מדובר באנשים שיודעים לחצות כביש, אך מתברר שגם אדם זהיר יכול מדי פעם לטעות, לשכוח או סתם לא לשים לב. וכשמדובר במצב בו זה קורה באמצע חציית כביש – התוצאה עלולה להיות קטלנית.

פגיעת הולכי רגל במספרים:

349 – מספר האנשים שנהרגו בתאונות דרכים בשנה שעברה במדינת ישראל.

88 – מספר ההרוגים בשנה שעברה שנהרגו כהולכי רגל. היו גם שנים בהן המספר עבר את המאה.

33 – הממוצע השנתי של מספר הילדים ובני הנוער שנהרגו בתאונות דרכים כהולכי רגל בעשור האחרון.

44% – אחוז אלה שנהרגו כאשר חצו כביש במקום ללא מעבר חצייה.

10,000 – הממוצע השנתי של מספר הולכי הרגל שנפגעים מדי שנה בתאונות דרכים.

אז איפה הכי מסוכן?

מתברר כי סביבת הכביש היא אזור מסוכן. נקודה. הסטטיסטיקה מראה כי לא רק אלה שעושים דברים מסוכנים ליד או על הכביש נפגעים, אלא גם רבים וטובים שמתנהגים כיאות ופשוט לכמה רגעים לא היו מרוכזים או לא חשבו על מה שהם עושים.

מנתוני הנפגעים בשנים האחרונות בתאונות דרכים כהולכי רגל עולה כי כמעט מחצית מההרוגים חצו כביש במקום ללא מעבר חצייה, סיטואציה בה הסכנה גדולה יותר מכיוון שהנהג שנוסע בכביש לא מעלה בדעתו את האפשרות שלפתע פתאום מישהו יצוץ לו מול השמשה הקדמית ויחצה את הכביש, בניגוד לאזור של מעבר חצייה שהנהג יודע שהאפשרות הזו קיימת. במקרה בו חוצים ככה כביש יש לזכור כי לנהגים זו עשויה להיות הפתעה מוחלטת ולכן יש להתאזר בסבלנות ולא לחצות אם לא בטוחים שהכול בטוח – מכיוון ש'עדיף לאבד רגע בחיים מלאבד את החיים ברגע'. וכמובן, אם יש מעבר חצייה בקרבת מקום צריך ללכת אליו ולחצות שם.

עם זאת, באופן מפתיע, כמות אלה שנפגעו כאשר חצו במעבר חצייה נמוכה מזה רק במקצת. מתברר כי תחושת הביטחון שאולי יש להולך רגל כאשר הוא נמצא על מעבר חצייה היא תחושה מטעה ולא תמיד נכונה. כלומר, גם כאשר חוצים בצורה הכי 'חוקית' שיש והכי 'בטוחה' שיש (חוץ מאשר לחצות על גבי גשר) עדיין הסכנה אורבת לנו ויש להיות ערניים ולהיזהר.

הנתון האחרון לגבי מקומות ההיפגעות של הולכי רגל עשוי להדאיג – יש בכל שנה ושנה גם כאלה שנפגעים בזמן הליכה על המדרכה. תאונות אלו אינן נגרמות בשל התנהגות לא נכונה של הולך הרגל אלא בגלל טעויות קטלניות ומסוכנות של נהגים שסוטים מהכביש או מאבדים שליטה על ההגה. אך על הולך הרגל לזכור כי בסביבה של כביש יש סכנה ולכן כדאי תמיד להגביר את הערנות והדריכות.

העבירה הנפוצה ביותר:

עבירת התנועה הנפוצה ביותר בהקשר של נהגים והולכי רגל היא אי מתן זכות קדימה במעבר חצייה להולך הרגל. נהגים רבים מאד שוכחים, מתעלמים או פשוט לא מרוכזים דיים כדי לשים לב ולא עוצרים לפני מעבר חצייה גם כאשר יש שם הולך רגל המעוניין לחצות. בשל שכיחותה הגדולה של עבירת תנועה זו ישנה המלצה גורפת להולכי הרגל אשר באים לחצות במעבר חצייה להסתכל היטב לצדדים ולחצות רק כאשר ברור לחלוטין שהנהג המתקרב ראה שמישהו מחכה לחצות את הכביש ועצר את רכבו כדי לאפשר זאת.

ודבר אחרון, על פי המלצת משרד התחבורה והארגונים למען הבטיחות בדרכים – בזמן חציית הכביש לא כדאי להתעסק עם הפלאפון, זה מסוכן וגם לא חוקי. על הולך הרגל להיות ערני למכוניות שמצדדיו. הפלאפון יכול לחכות.

 

תגובות (0)

כתוב תגובה:

כתובת

"שלום לעם"

ע"י עמותת "גבריאל שר ישראל" (ע.ר. 58-037849-5)

רח' בני ברית 18 ירושלים

02-5022881

webmaster@shalomlaam.co.il

צור קשר