אליאור קיבל שיחה חשובה בטלפון הנייד שלו שבדיוק חזר מתיקון. הוא שוחח עם חברו הטוב במשך שעה ארוכה, עד שלפתע, כתוצאה מהתחממות הסוללה, התפוצץ הטלפון הנייד ונגרמו לו כוויות ביד ובפנים. כשבירר את העניין לעומק התברר לו שהטכנאי שאליו לקח את הטלפון לתיקון, שם סוללה בעייתית והיא התחממה והתפוצצה. הוא ניגש לטכנאי ודרש ממנו לשלם על הנזק, אבל הטכנאי טען: "אתה שוחחת הרבה זמן בטלפון ולכן הבטרייה התפוצצה, אני מוכן לשלם לך רק עלות של סוללה חדשה ואני לא חייב לשלם לך על הנזקים". האם הטכנאי חייב לשלם לאליאור על הנזק?
מעיינים בספרים ולומדים לפסוק הלכה או משפט: 'קצות החושן' סימן ש"ח סעיף קטן ש"ח בדין: 'הזיק חברו בגרמי האם חייב על נזקי גופו' וב'נתיבות המשפט' סעיף קטן ג' בדין: 'הזיק חברו בממונו' ובסימנים ש"ו, ש"ח סעיף ז'.
תשובה לשאלה 'המזל"ט שהזיק' (שאלה 818): לשמשון היה לול תרנגולים בצפון הארץ. באחד הימים שמע שמשון רעש גדול בחוץ. הוא יצא מהבית והבחין במזל"ט צבאי שירה טיל על לול התרנגולים שלו. הנזק היה גדול, ושמשון תבע מהצבא לשלם על הנזק. התברר שהחברה שייצרה את המזל"ט כתבה מאפייני זיהוי שגויים שבטעות גרמו למזל"ט להשמיד את הלול. כעת מסתפק שמשון מי צריך לשלם לו את הנזק – האם החייל שהפעיל את המזל"ט שירה את הטיל, או החברה שתכנתה אותו בטעות? מי לדעתכם צריך לשלם את הנזק?
המושג ההלכתי:
תשובה בקצרה: החייל שהפעיל את המזל"ט פטור מתשלום, והחברה – אם ביצעה את תכנות המזל"ט ברשלנות – חייבת לשלם את הנזק.
תשובה בהרחבה: לפי ההלכה, מי שרואה אדם שרודף אחרי חברו כדי להרוג אותו והוא עוזר לנמלט ומבריח את הרוצח ותוך כדי פעולות ההצלה שהוא מבצע הוא שבר כלים או גרם נזק, הוא פטור מתשלום הנזקים כדי שאנשים לא יימנעו מלהציל אחרים מחשש שיצטרכו לאחר מכן לשלם על הנזקים. ולכן במקרה שלנו, שהחייל מפעיל את המזל"ט כדי להילחם ולהציל את עם ישראל מידי שונאיהם והוא עסוק בהצלת נפשות, הוא פטור מתשלום אפילו גרם נזק בשוגג תוך כדי המלחמה. (שולחן ערוך 'חושן משפט' סימן ש"פ סעיף ג')
מה לגבי החברה המייצרת של המזל"ט?
לגבי החברה שייצרה את המזל"ט – מכיוון שהיא מקבלת כסף עבור הייצור ותפקידה לדעת ולזהות את מטרות האויב, אם התכנות השגוי נעשה בפשיעה או ברשלנות וחוסר תשומת לב, היא חייבת לשלם לשמשון על הנזק שנגרם לו. כמו שלמדנו בהלכה שאומן שלא עשה את מלאכתו נאמנה עבור הלקוח, חייב לשלם על הנזק שנגרם כתוצאה מהפעולה שלו. (סימן ש"ו סעיפים ה', ו')