לבית ההוראה שעל ידי רבני 'שלום לעם' הגיעו בערב החג שתי שאלות מעניינות. השאלה הראשונה הגיעה משמעון שיש לו מניות בכמה חברות בחו"ל, וחלק מהן במפעל שמייצר ממתקים שהם חמץ גמור. הוא שאל את הרב מה עליו לעשות כדי להינצל מאיסור חמץ היות שיש לו חלק בְּמפעל שבבעלותו חמץ גמור בפסח. השאלה השנייה הגיעה מאהרן שיש לו חברת ביטוח גדולה והוא מבטח כמה וכמה מפעלים שעובדים גם בחג הפסח ומייצרים חמץ בעיצומו של החג. כעת הוא שואל אם מותר לו לבטח את המפעלים הללו החג. מה לדעתכם השיבו להם הרבנים?
מעיינים בספרים ולומדים לפסוק הלכה או משפט: שולחן ערוך 'אורח חיים' סימן ת"מ סעיפים א' – ב', 'משנה ברורה' סעיף קטן ז'. שו"ת 'מנחת יצחק' חלק ז' סימן כ"ו.
לכבוד החג אנו מפרסמים את השאלה יחד עם התשובה.
תשובה בקצרה: לגבי החזקת המניות של המפעל שמוכר חמץ בפסח, יכול שמעון לעשות 'מכירת חמץ' עבור המניות שהוא מחזיק במפעל. ולגבי אהרן סוכן הביטוח, נראה שאין בזה בעיה והוא יכול להמשיך ולבטח את המפעלים.
תשובה בהרחבה: למדנו בתורה שיש חיוב לבער את החמץ גם כשהוא לא ברשותנו, וככתוב "לא ייראה לך חמץ, ולא יימצא לך שאור בכל גבולך" ולמדנו מדברי הגמרא שאסור גם לקבל פיקדונות של חמץ מידי הגוי. (תלמוד בבלי, מסכת פסחים דף ה'), וכך נפסק גם להלכה (שולחן ערוך 'חושן משפט' סימן ת"מ) שגוי שהפקיד את החמץ שלו אצל ישראל, הרי שבמקרה שהחמץ הזה יאבד או ייגנב, היהודי יהיה חייב באחריות החמץ, וממילא הפיקדון של החמץ נחשב כאילו הוא נמצא ברשותו של היהודי ועליו לבער את החמץ מרשותו,שהרי החמץ נמצא באחריותו. ווגם אם זה לא נמצא ממש בביתו, כגון שהוא שכר מחסן לאחסן בו את הסחורה, מאחר והחמץ נמצא תחת אחריותו.
מה הדין במקרה שהחמץ נמצא ברשות הגוי ורק האחריות עליו היא של היהודי?
במקרה כזה דעת ה'משנה ברורה' שהיהודי פטור מביעור החמץ כיוון שזה לא שלו וגם לא נמצא ברשותו, ולכן הוא לא יוכל לעבור במקרה כזה על איסורי 'בל ייראה' ו'בל יימצא' ולכן הוא פטור מביעור החמץ ('משנה ברורה' סעיף ת"מ סעיף קטן ז'). אבל לגבי משקיע שמחזיק בבעלותו מניות במפעל שמייצר חמץ, נחלקו הפוסקים אם הדין דומה למקרה שהביא בעל ה'משנה ברורה' כיוון שיש לו רק אחריות על החמץ, אבל זה לא בבעלותו. ויש אומרים, כיוון שבעלי המניות בחברה יכולים לקבל החלטות גם נגד רצונו של המנכ"ל, הם נחשבים ממש לבעלים של החמץ ולכן מי שרוצה לצאת לכתחילה ידי חובה, יעשה מכירת חמץ על המניות שבבעלותו וכך יינצל מהאיסור.
מה הדין לגבי סוכן ביטוח שמבטח חברות שמייצרות חמץ?
לגבי חברת הביטוח שמבטחת חמץ של גויים, נראה שאין בכך איסור כיוון שהחברה אינה עוסקת בשמירת החמץ אלא רק מבטחת אותו מבחינת התשלום במקרה של נזק. ולכן פשוט לומר שאין זה בכלל איסורי התורה של 'בל ייראה' ו'בל יימצא' כפי שראינו למעלה בדברי ה'משנה ברורה'.