חנות זה לא מחסן

בית המדרש

שלום, בעל חנות למוצרי חשמל, הזמין משטחים של מוצרי חשמל שונים. כשהגיע המשלוח הוא הבחין במשטח עם תנורים קטנים שלא הזמין. הוא צלצל לסוכן, העמידו על טעותו וביקש ממנו לקחת אותם בחזרה. הסוכן הבטיח שיבוא, אבל חלף חודש והאיש לא הגיע. הסחורה תפסה מקום יקר בחנות, ושלום החליט לעשות מעשה: הוא הזמין מוביל ונתן לו את הכתובת של הסוכן, והבטיח לשלם על ההובלה. בדרך אירע מקרה מצער שלא היה בשליטה של בעל המשאית, ונגרם נזק כבד לכל התנורים שבמשלוח. מי לדעתכם חייב בתשלום הנזק? ומי צריך לשלם על ההובלה?

מעיינים בספרים ולומדים לפסוק הלכה או משפט: שולחן ערוך 'חושן משפט' סימן שי"ט סעיף א' בדברי הרמ"א והט"ז על המקום.

תשובה לשאלה 'המעקה שהתעקם' (שאלה 827): אביו של שמשון החליק בעלייה התלולה מול הבית, ושמשון החליט להתקין מעקה במעבר הצר והתלול שבין הבניינים לטובת הכלל. הוא התקין על הגדר מעקה מברזל שבו יוכלו לרדת בבטחה. לאחר מספר חודשים הגיע אליו אדם מבוגר ותבע ממנו לשלם לו על הנזקים שנגרמו לו מנפילה מהמעקה שהתקין. התברר שאותו אדם ירד בירידה והחזיק במעקה, ולפתע נעקר המעקה ממקומו והוא נפל ונחבל. "לא חיברת את המעקה כמו שצריך, בגללך נפלתי!" אמר האיש. ושמשון טען: "בסך הכול עשיתי טובה למען הכלל והתקנתי את המעקה כמו שצריך. אם אתה רוצה, תבע את העירייה על הנזקים!" אבל האיש טען ששמשון אחראי, כיוון שאם המעקה היה מותקן כראוי לא היה נגרם לו נזק. מה דעתכם, האם הוא יכול לתבוע ממנו את הנזק?

המושג ההלכתי: בור ברשות הרבים

תשובה בקצרה: אם שמשון לא התקין את המעקה כראוי, ייתכן שעבר על איסור 'לפני עיוור לא תיתן מכשול', אבל אי אפשר לחייב אותו בתשלום הנזקים.

תשובה בהרחבה: מהות האיסור של 'לפני עיוור לא תיתן מכשול' היא שאסור לעשות פעולה שיכול להיגרם ממנה מכשול לאחרים, לא נזק רוחני ולא נזק ממוני או פיזי, ולכן האדם צריך תמיד לשים לב שלא תצא תקלה מתחת ידיו. ולכן במקרה שלנו, אם שמשון התקין את המעקה בצורה רשלנית, הוא עבר על האיסור של 'לפני עיוור לא תיתן מכשול'.
אבל לגבי תשלום על הנזקים שנגרמו לאותו אדם שהחזיק במעקה ונחבל, למדנו בהלכה שאם אדם הניח מכשול ברשות הרבים ונתקל בו אדם אחר ולא נגרם נזק מהמכשול עצמו, אלא שבגלל אותו מכשול נגרם לו נזק כתוצאה מהקרקע ברשות הרבים, הרי שמי שהניח את המכשול פטור מתשלום, מכיוון שהנזק נגרם מהקרקע של רשות הרבים ולא מהמכשול עצמו שהיה רק ה"גורם" לנזק. ולכן גם אם נניח ששמשון אכן לא התקין את המעקה כראוי, המעקה נחשב כ'בור' ברשות הרבים, אבל הנזק לא נגרם מהמעקה עצמו אלא מהקרקע של רשות הרבים, ובמקרה כזה הוא יהיה פטור מבחינה הלכתית אפילו ב'דיני שמיים', כיוון שהוא נקרא שוגג ולא התכוון לגרום נזק לאף אחד.

מעונין להצטרף להפצת עלון 'שלום לעם'?

אולי יעניין אותך גם

בית המדרש

יחידה או מחסן

בית המדרש

עירבון מוגבל (ב')

בית המדרש

חנות זה לא מחסן

בית המדרש

להחזיר טובה

בית המדרש

המעקה שהתעקם

להנצחה או הקדשה בעלון 'שלום לעם'