חסד בקומבינה

בית המדרש

רונן, שחיפש דרך להרוויח כסף בחופש הגדול, הציע לבעל מטע מנגו מהצפון לסייע בקטיף העצים בקבלנות תמורת סכום של חמשת אלפים שקלים. לאחר שקיבל את העבודה, הצליח רונן לשכנע קבוצת חברים לבוא בהתנדבות ולסייע בקטיף. בתוך יום עבודה הצליחו החברים לסיים את הקטיף כולו. רונן בא לבעל המטע לבקש את הכסף, אולם בעל המטע סירב לשלם את הסכום הגבוה תמורת יום עבודה אחד, בטענה שהחברים שלו באו בהתנדבות. ואילו החברים ששמעו שרונן אמור לקבל כסף, דורשים את חלקם.
האם בעל המטע אכן צריך לשלם? והאם רונן יצטרך לחלוק את הכסף עם החברים שבאו להתנדב?

מעיינים בספרים ולומדים לפסוק הלכה או משפט: שולחן ערוך 'חושן משפט' סימן של"ד סעיף ב' בדין: 'מן השמיים סייעוהו'. וב'נתיבות המשפט' סימן קנ"ג סעיף קטן ג' בדין: 'ביקש עזרה מחברו'.

תשובה לשאלה 'שבוע הספר' (שאלה מס' 805)

תקציר השאלה השבועית: אורן, שקנה ספרים לחבריו בשבוע הספר, קיבל סט ספרים במתנה תמורת הרכישה הגדולה וגם זכה בהגרלה שהעניקה לו חזרה את כל סכום הקנייה. האם סט הספרים שייך לו? והאם עליו להחזיר את הכסף לחברים?

תשובה בקצרה: המתנה וכן ההחזר הכספי שייכים לכל מי שהשתתף ברכישת הספרים.

תשובה בהרחבה: למדנו בהלכה שאם שליח הלך לבצע שליחות והוסיפו לו מעבר למחיר המקובל לשלם עבור שליחות, הדבר נחשב כ'מתנה מחוץ למקח', והכסף הזה ניתן עבורו והוא יכול לחלוק אותו עם הבעלים. אבל במקרה שלנו, כיוון שהרוכשים נתנו לו את הכסף ואין מחיר קבוע לספרים, הדבר מוגדר בהלכה כ'דבר שאין לו קצבה', משום שלא תמיד יש הנחה למוצרים אלו. ממילא אין דרך להוכיח כי ההנחה ניתנה עבור השליח, ולכן במקרה כזה ההנחה מתחלקת בין רוכשי הספרים.

מה הדין אם זכה בהגרלה?
הזכייה שייכת לבעלי הספרים ולא לשליח מכיוון שמדובר בנוהג מקובל במכירות מסוג זה, וממילא ההגרלה עצמה נחשבת כחלק מתהליך המכירה, וזהו 'דבר שאין לו קצבה', וממילא מוטל היה על השליח לרשום את שמות רוכשי הספרים בהגרלה, מכיוון שהוא שליח שלהם וקנה בכספם את הספרים, ולכן ההחזר מתחלק בין הרוכשים.

מעונין להצטרף להפצת עלון 'שלום לעם'?

אולי יעניין אותך גם

בית המדרש

יחידה או מחסן

בית המדרש

עירבון מוגבל (ב')

בית המדרש

חנות זה לא מחסן

בית המדרש

להחזיר טובה

בית המדרש

חנות זה לא מחסן

להנצחה או הקדשה בעלון 'שלום לעם'