טעות מצליחה

סיפור לשבת

כשהגיע יוני וייס לכיתה א' והמורה הקריא שמות הילדים, הוא שמע את שמו ומייד הצביע, אבל משום מה המורה קרא שוב את השם 'יוני וייס', הוא כמעט הצביע שוב, אבל אז התברר לו כי בצירוף מקרים די נדיר יש בכיתה אחת שני ילדים עם שם זהה ולשניהם קוראים – יוני וייס.

ילדי הכיתה שרצו להבדיל ביניהם מהר מאוד מצאו את הדרך לעשות זאת, הם המציאו להם שמות מיוחדים יוני א' ויוני ב', 'יוני משקפיים' ו'יוני בלי', אבל אט אט כשהשנה יצאה לדרכה ותלמידי הכיתה החלו להכיר האחד את השני, עם הזמן גם התברר שיש הבדל עצום ביניהם, יוני א' היה ילד טוב ואיכותי חלומו של כל מורה, הוא היה יושב בשיעורים, מקשיב וכותב וממלא את כל ההוראות, עד שלמתבונן מן הצד היה נדמה שהצלצול המודיע על בואה של ההפסקה הוא כעין עונש בשביל אותם ילדים שיוני א' היה אחד מהם. אבל יוני ב' היה ממש שונה ממנו. הוא כמעט ולא הצליח לשבת רגע אחד שלם על הכיסא, במשך רוב זמן השיעור הוא היה מתעסק עם כל מיני צעצועים שהיה מביא מהבית, מדבר עם שכניו לשולחן הלימודים והיה נראה שאין לו כל רצון להצליח בלימודים. כך שלא פלא כי הוא ספג הערות וגערות ממוריו במשך כל השנים, כיתה ועוד כיתה, השנים חולפות ויוני א' ממשיך להיות תלמיד מצטיין במיוחד ולעומתו יוני ב' ממשיך לאתגר את מוריו ובכל פעם מחדש הוא מצליח לשרוד עוד שנה ולא לעזוב את בית הספר השכונתי כפי שניסו לא פעם לעשות בהנהלת בית הספר.

הוריו של יוני ב' היו די מיואשים מהמצב ולא ממש האמינו כי משהו באמת יכול להשתנות, ולמרות השיחות שערכו עם בנם לא פעם גם הם כבר התרגלו לשיחות הטלפון בכל שנה מחדש כי אי אפשר להמשיך כך ויוני חייב קצת מוטיבציה כדי להצליח ולהתקדם, עד שעלה יוני לכיתה ז'…

המורה שוקי היה לשם דבר בבית הספר, הוא היה מורה אמיתי שנותן את כל כולו עבור תלמידיו ובהתאם לכך הוא גם זכה להערצה על ידי תלמידיו, וגם אלו שלמדו אצלו לפני שנים רבות לא יכלו לשכוח אותו. כשקיבל המורה שוקי לידיו את כיתתם של צמד 'היונים', הוא קלט מהר מאוד את התמונה וניסה בכל כוחו להשפיע על יוני ב' כדי שבכל זאת יצליח להשתנות ולהשקיע יותר בלימודים. אבל אצל המורה שוקי ההשקעה הייתה לא רק בתלמידים החלשים והוא השתדל בכל כוחו גם לעודד ולפרגן יותר גם לתלמידים הטובים והמוצלחים בכיתה. באחד הלילות שבתחילת השנה, ערך שוקי סבב טלפונים להוריהם של התלמידים המוצלחים בכיתה, אלו שהציונים שלהם נעים תמיד סביב המאה.

אף אחד לא הצליח להצביע על רגע השינוי אבל לפתע שם לב המורה שוקי שיוני ב' החל להשתנות, הוא החל להשקיע יותר בלימודים ולמרות הקושי שלו, היה מצליח לעבור שיעורים שלמים בלי לספוג אפילו הערה אחת, המורה שוקי לא הפסיק לעודד אותו על כל הצלחה וגם הקטנה ביותר, עד שהיה נדמה לו כי משהו באמת מתחיל לזוז ויוני ב' הפך לילד אחר לגמרי – אבל גם הוא לא ידע להצביע על הסיבה שגרמה לתפנית החדה.

הטיול השנתי באמצע כיתה ז' היה בכל שנה מושקע במיוחד, והמורה שוקי חזר בכל פעם על אותו משפט: "אתם השקעתם כל כך במשך כל השנה, מגיע לכם שגם אנחנו נשקיע בכם…" וכך בכל שנה הוא דאג לאטרקציה אחרת שגרמה לתלמידים להמתין כל השנה לטיול המיוחל, אבל אצל המורה שוקי הייתה לטיול מטרה נוספת וחשובה לא פחות, דווקא בטיולים במרחב הפתוח ובאווירה המשוחררת יותר הוא היה מצליח ליצור שיחות קרובות עם תלמידים שבכל השנה לא ממש הצליח לעשות זאת, והוא למד עליהם רבות משיחות אלו.

גם השנה תכנן המורה שוקי כמה שיחות כאלו, אחד מהם הייתה עם יוני ב' וההזדמנות לעשות זאת אכן לא איחרה לבוא, היה זה במסלול רכיבה על סוסים כאשר המורה שוקי צעד עם סוסו ליד יוני במרחב הפתוח, הסוסים צעדו לאיטם כשלפתע פנה המורה שוקי אל יוני: "נו, יוני עכשיו אני חייב לשמוע מה באמת גרם לך לשינוי הגדול?" יוני האט את סוסו והביט מופתע בפניו של המורה הנערץ: "הכל בגלל שיחת הטלפון ההיא בתחילת השנה…" המורה שוקי לא ממש הבין על מה הוא מדבר אבל לא הראה זאת ויוני המשיך לחשוף את סוד השינוי. "ההורים שלי היו רגילים מידי פעם לקבל שיחות מצוות בית הספר שסיפרו להם עד כמה הבן שלהם לא בסדר, הם היו מתוסכלים ואני הייתי מתוסכל ביחד איתם, אבל שום דבר לא השתנה בעקבות כך…" יוני הביט על ההרים שמסביב והמשיך: "השנה כשבועיים לאחר תחילת השנה, המורה התקשר וסיפר להם כמה אני תלמיד מוצלח ואיכותי, וכמה אני משקיע בלימודים. בהתחלה הם היו מופתעים אבל הם קיבלו זאת וממש עודדו אותי על השינוי שעשיתי למרות שאני בעצמי לא ממש ידעתי עליו, אבל לא רציתי לאכזב אותם והתחלתי להוכיח להם ולעצמי שהשינוי הזה באמת קורה…" המורה שוקי הסתכל בפניו של יוני ולפתע הבין את הכול. הוא נזכר שאכן בתחילת השנה הוא התקשר להורי הילדים המוצלחים בכיתה אבל כנראה שטעה ובמקום להתקשר ליוני ווייס א' הוא התקשר ליוני וייס ב' והטעות הזאת הצליחה לשנות את חייו לטובה…

 

"וכל יצר מחשבותם רק רע כל היום" כך נאמר על דור המבול שחשבו רע וכך פעלו, זה נכון בצד השלילי והרע, אבל נכון שבעתיים בטוב, ואם מאמינים במישהו שהוא טוב יצא מזה רק טוב…

מעונין להצטרף להפצת עלון 'שלום לעם'?

אולי יעניין אותך גם

סיפור לשבת

פשוט להאמין

סיפור לשבת

תפנית בתחתית

סיפור לשבת

שליחות מורכבת

סיפור לשבת

המאמץ האחרון

סיפור לשבת

תאמין בעצמך

להנצחה או הקדשה בעלון 'שלום לעם'