להחזיר טובה

בית המדרש

באחד הימים כשיצא שימי מבית הכנסת הבחין ביוסי עומד נבוך ועצוב ליד הרכב שלו. הוא התעניין לשלומו, ויוסי סיפר לו שנהג אלמוני שבר את הפנס של רכבו וברח בלי להשאיר פרטים, וכרגע אין לו כסף לרכוש פנס חדש. שימי לא היסס. הוא הוציא מכיסו אלף שקלים ונתן אותם ליוסי כדי שיקנה פנס חדש.

אחרי שבוע החליט האדם ששבר ליוסי את הפנס לחזור בתשובה. הוא איתר את יוסי ושילם לו על הפנס השבור. האם יוסי חייב להחזיר לשימי את הכסף שנתן לו בשביל הפנס? האם שימי יכול לתבוע ממי ששבר את הפנס שישלם לו את הכסף ישירות? והאם האיש ששבר את הפנס חייב לשלם ליוסי או לשימי, או שאולי הוא פטור כיוון שהנזק כבר תוקן? מה דעתכם?

מעיינים בספרים ולומדים לפסוק הלכה או משפט: שולחן ערוך 'חושן משפט' סימן רמ"ו סעיף א' ובש"ך על המקום, או שזה דומה לסימן קכ"ח סעיף א' בדין: 'פורע חובו של חברו'.

תשובה לשאלה 'חנות זה לא מחסן' (שאלה 828): שלום, בעל החנות למוצרי חשמל, קיבל בטעות משטח של תנורים קטנים, שלא הזמין. הוא צלצל לסוכן, העמיד אותו על הטעות וביקש ממנו לקחת אותם בחזרה. הסוכן הבטיח שיבוא, אבל עבר חודש שלם והוא לא בא לאסוף את הסחורה. שלום הזמין מוביל, העמיס על רכבו את המשטח עם התנורים, נתן לו את הכתובת של הסוכן והבטיח לו שהוא ישלם לו עבור ההזמנה. אלא שבדרך קרה 'אונס' גמור והמשטח העמוס בתנורים החליק מהמשאית והתרסק על הכביש לרסיסים. מי חייב בתשלום הנזק לדעתכם? ומי צריך לשלם על ההובלה?

 

 

המושג ההלכתי: עביד איניש דינא לנפשיה.

תשובה בקצרה: אם שלום ביקש מהסוכן כמה פעמים שיבוא לקחת את המשטח והוא לא הגיע, מותר להזמין משאית ולשלוח אליו את הסחורה, ובמקרה שלנו שלום פטור מכיוון שהנזק נגרם באונס גמור.

תשובה בהרחבה: ראינו דיון בהלכה לגבי אדם שהכניס חפצים שלו לביתו של חברו, בלי ליידע על כך מראש את חברו. במקרה כזה נפסקה ההלכה, שמותר לבעל הבית לשכור פועלים על מנת להוציא את החפצים של חברו מביתו ולהניח אותם אפילו ברשות הרבים ולחייב אותו בתשלום שכרם של הפועלים. (שולחן ערוך 'חושן משפט' סימן שי"ט) אבל לדעת הרמ"א עליו להודיע לו מראש שהוא מוציא מביתו את החפצים, כדי שיוכל לדאוג למקום מתאים להניח אותם. אבל אם הכניס את החפצים בידיעת בעל הבית, ודאי שהבעלים חייב להודיע לו מראש בצורה ברורה שהוא מוציא את החפצים שלו מבית.

מה הדין במקרה שלנו?
בסיפור הזה ודאי שהסוכן הכניס את התנורים לחנות בידיעת הבעלים, אלא שהייתה טעות והוא לא סיפק את המשטח המתאים. ולכן בעל החנות היה חייב להודיע לו מראש שהוא מוציא את זה מהחנות ושולח אליו את התנורים. ואם הוא לא הודיע לו קודם לכן, יהיה חייב בתשלום במקרה שנגרם נזק לסחורה. אבל במקרה שהמשטח נפל מהמשאית באונס גמור הוא יהיה פטור מתשלום הנזק למרות שלא הודיע מראש לסוכן שהוא שולח אליו את המשטח. אבל אם המשטח נפל מהמשאית עקב רשלנות, בוודאי שבעל החנות יהיה חייב בתשלום הנזקים. ולדעת הט"ז אם התנורים הללו תופסים לו מקום בחנות, הוא יכול להוציאם החוצה אפילו ללא הודעה מראש על כך לסוכן, וגם אם נגרם נזק לסחורה, הוא פטור מתשלום הנזקים.

מעונין להצטרף להפצת עלון 'שלום לעם'?

אולי יעניין אותך גם

בית המדרש

יחידה או מחסן

בית המדרש

עירבון מוגבל (ב')

בית המדרש

חנות זה לא מחסן

בית המדרש

חנות זה לא מחסן

בית המדרש

המעקה שהתעקם

להנצחה או הקדשה בעלון 'שלום לעם'