הדרך להצטיינות

סיפור לשבת

יותר משריצ'רד רצה לקבל את הציון הגבוה ביותר במבחן – הוא רצה לקבל ציון גבוה יותר מזה של ארתור. כל חברי החוג בפקולטה לרפואה ידעו שבין השניים קיימת יריבות עיקשת מאז ראשית לימודיהם. איש לא ידע כיצד היריבות הזאת התחילה. היה נראה שגם ארתור וריצ'רד לא זוכרים וגם לא כל-כך היה להם אכפת, פשוט שניהם היו ממש טובים במה שהם עשו ושניהם רצו להיות הכי טובים, יותר מהאחרים ובעיקר יותר מיריבם הגדול.

כשהתקרב טורניר הטניס השנתי של האוניברסיטה – טורניר יוקרתי אשר קיבל מקום מרכזי במסורת הספורטיבית של המוסד החינוכי הוותיק ואף העניק לזוכים בו תוספת של נקודות זכות עם ציון מקסימאלי בתואר – ארתור וריצ'רד התאמנו בכל רגע פנוי. הם סרבו להתאמן זה עם זה וניצלו את זה שהיו ארבעה מגרשי טניס כדי להתאמן בכל פעם מול סטודנטים אחרים. לשניהם היה סיכוי גדול לזכות בטורניר ושניהם רצו בזה בכל ליבם. כשהחל הטורניר ושניהם מצאו את עצמם באותו הבית – העניינים החלו להתחמם, עד שהטורניר הגיע לשלב חצי הגמר בו התעתדו השניים להיפגש זה מול זה על המגרש הירוק. המשמעות הייתה ברורה: רק אחד מהם יגיע למשחק הגמר!

כיומיים לפני המשחק המסעיר, בשעה שריצ'רד התאמן בחבטות הגשה באחד המגרשים, ניגש אליו סטודנט צעיר ונמרץ בעל שיער שחור גולש ועיניים ירוקות. ”באת להתאמן איתי?" שאל ריצ'רד בשיחה: "כי אם כן אז לצערי אני מעדיף עכשיו להתאמן לבדי על החבטות". הבחור נענע ראשו לשלילה והשיב: "לא, באתי להציע לך עסקה!". ריצ'רד חדל מהאימון והתקרב אליו. "עסקה?!" שאל בתמיהה: "איזו עסקה?". הסטודנט הצעיר חייך והסביר: "אתה מעוניין לנצח מחרתיים את ארתור. אני יכול לארגן לך את הניצחון הזה בתמורה ל-800 ליש"ט. מה דעתך?". ריצ'רד הביט בבחור בעיניים חוקרות ותהה כיצד יוכל בדיוק לדאוג לזה. עניין הכסף לא הדאיג אותו, כסף היה לו בשפע. אבל שאלת הרמאות כבר הייתה עניין אחר. "אם אתה צריך שכנוע", הוסיף הצעיר: "דמיין את ארתור עומד מול כל תלמידי האוניברסיטה בטקס הסיום כשהוא מקבל את תואר מצטיין הפקולטה ותחשוב כמה אתה מוכן לשלם כדי למנוע מהרגע הזה להתממש". ריצ'רד לא היה צריך יותר מהשכנוע הזה ולחץ את ידו המושטת של הבחור.

כשהגיע משחק הטניס – היציעים היו מלאים. כולם באו לחזות במשחק המותח בין שני היריבים הוותיקים. כשארתור החליק בעוצמה על המגרש שכנראה עבר 'טיפול' בשמן החלו להישמע קריאות 'בוז' מהקהל, אך לאיש לא הייתה הוכחה לכך שידו של ריצ'רד במעשה, ורגלו השבורה של ארתור מנעה ממנו להשתתף בהמשך הטורניר. לאחר המשחק ריצ'רד מיהר אל חדר ההלבשה כדי לחשוב על מה שקרה ולתהות אם פעל נכון, תוך שהוא מוותר על צפייה במשחק חצי הגמר השני שממילא היה בין שני סטודנטים עם שמות שלא הכיר. למחרת נפוצה השמועה בפקולטה שיש עדים הטוענים שראו את ריצ'רד שולח מישהו לחבל במגרש והשתתפותו בטורניר נפסלה. ואמנם הוא כעס על כך שהפסיד את הסיכוי לזכות בעצמו, אך בעיקר שמח על כך שארתור לא יניף את צלחת הטורניר.

לקראת מבחן הגמר המרכזי – ארתור קיבל גם הוא פנייה מאותו סטודנט נמרץ עם השיער שחרחר והעיניים הירוקות. "האם אתה מעוניין שריצ'רד לא יוכל לקבל את הציון המקסימאלי ויאבד לפחות חמש נקודות? תמורת 800 ליש"ט אדאג לזה!" ארתור, שהיה מעוניין לנקום בריצ'רד מאז ההחלקה על מגרש הטניס וקיווה בכל מאודו לקבל יותר ממנו במבחן ולהגדיל את סיכויו להיבחר כמצטיין הפקולטה, השיב בחיוב. "אבל בתנאי שאיש לא יקשר אותי לכך!" הוסיף כלקח מסיפור ההכשלה בטורניר הטניס אשר בסוף 'הפליל' את ריצ'רד. "ההבטחה הזו תעלה לך עוד 100 ליש"ט", אמר הבחור בחיוך: "אבל יש לך את מילתי שכך יהיה!"

כשהסטודנטים הלכו בהמוניהם אל הספרייה על מנת ללמוד לקראת המבחן הגדול – גילו לתדהמתם כי מכל העותקים של אחד הספרים המרכזיים היו חסרים כחמישים עמודים. סימני תלישה מובהקים נראו בכל אחד ואחד מהעותקים והיה ברור כי מישהו מנסה להכשיל את כולם – אולי כדי שרק הוא יוכל ללמוד את החומר הזה ולקבל ציון גבוה ואולי כדי להכשיל מישהו אחר, איש לא ידע מה הסיבה האמתית. איש, מלבד ארתור שהבין מיד מי עומד מאחורי השחתת הספרים ומה הייתה הסיבה לכך. ארתור לא העלה בדעתו שגם הוא ייפגע, אך לא היה לו אכפת. יותר משרצה לקבל 100 במבחן – רצה שריצ'רד יקבל פחות ממנו.

בטקס סיום הלימודים ידעו כולם כי גם ריצ'רד וגם ארתור הם עדיין מועמדים בעלי פוטנציאל גבוה לקבל את אות ההצטיינות ושניהם ישבו בשורה הראשונה ורק שני מקומות הפרידו ביניהם. כשדיקן הפקולטה לרפואה סיים את נאומו המייגע ופנה לדבר על המצטיין – שניהם מתחו את גופם והתכוננו לקום ולגשת לבמה. הדיקן כחכח בגרונו ואמר: "היו כמה וכמה מועמדים לתואר ההצטיינות השנה והלוואי והייתה לי האפשרות לבחור ביותר ממצטיין אחד. אך בשל העובדה שהמצטיין מקבל מלגת לימודים ואינני רוצה להכניס את האוניברסיטה לחובות – נאלצתי לצמצם את הבחירה!" ארתור וריצ'רד זעו במקומם בחוסר נחת וחיכו שהדיקן יפסיק עם ניסיונותיו לשעשע את הקהל ויגיע לעיקר. "ולכן…" המשיך: "יש השנה מצטיין אחד ומיוחד. התלמיד היחיד שהצליח לקבל במבחן המסכם את מלוא הנקודות ובנוסף אף זכה במקום הראשון בטורניר הטניס – אני מזמין לבמה את ג'ורג' בוסקנה!" ולקול מחיאות הכפיים של הקהל ראו ארתור וריצ'רד בחור עם שיער שחור ועיניים ירוקות וחדות עולה אל הבמה לקבלת הפרס…

 

אחת הסיבות למעשה הנורא של מכירת יוסף היא הקנאה שהייתה בין האחים והביאה אותם למעשה של מכירת אחיהם. הקנאה היא מידה רעה אשר יכולה להביא את האדם למעשים קיצוניים שבדרך כלל יפגעו בו בחזרה לאחר שנים ארוכות…

מעונין להצטרף להפצת עלון 'שלום לעם'?

אולי יעניין אותך גם

סיפור לשבת

יין תוסס בהרים

סיפור לשבת

הפתעה בטרמינל

סיפור לשבת

העיקר הלב

סיפור לשבת

אחים

סיפור לשבת

האיש על המשמר

להנצחה או הקדשה בעלון 'שלום לעם'