מה רע בסיגריות?

שאל את הרב

שאלה: שלום הרב. קוראים לי אלחנן ואני בן 15. יש לי שכן שמבוגר ממני בשנתיים וכמה פעמים ראיתי אותו מעשן. באחת מהן הוא אפילו הציע לי סיגריה. כשסירבתי ואמרתי שזה לא בריא, צחק עלי ואמר: "ממה אתה מפחד?! סיגריה אחת לא תהרוג אותך. תהיה גבר!". אז רק כדי להראות לו שאני לא מפחד לקחתי ועישנתי, והאמת, זה היה ממש מגעיל. השתעלתי וכמעט נחנקתי. הוא אמר שככה זה אצל כולם בסיגריה הראשונה אבל אחרי שמתרגלים זה ממש נעים ומרגיע.
השאלה שלי היא לא לגבי עישון כבד, אלא על סיגריה קטנה פה ושם בשביל הכיף. יש הרי מיליוני מעשנים בעולם, לא יכול להיות שזה עד כדי כך מסוכן. היה לי אפילו דוד שנפטר בגיל 95 למרות שעישן כמו קטר. בסוף נפטר כשדרס אותו טנדר. מה דעתך, הרב? האם לפי התורה וההלכה עישון הוא ממש אסור?

 תשובה: שלום אלחנן.

בוא נניח לדוד שלך זכרונו לברכה ונבדוק מה אומרים המחקרים. ובכן, המחשבה שעישון הוא דבר סתמי ובלתי מזיק, מאוד מיושנת. היום יודעים שזה לא נכון. כל המחקרים מראים: אדם שמעשן בעצם הורג את עצמו. לא בבת אחת, אלא לאט לאט. תוחלת החיים של מעשנים קצרה ב-13.8 שנים, ובישראל מתים כל שנה שמונת אלפים (8,000!) איש מעישון, מספר הגבוה פי 23 מהרוגי תאונות הדרכים. למשק בישראל נגרם נזק של מיליארדים כל שנה בגלל זה.

איך יכול להיות שהמדינה מרשה דבר כזה, אתה שואל? למה אין חוק שאוסר עישון? (ודרך אגב, לא רק כאן, בכל העולם אין).

לא נעים לומר אבל במילה אחת התשובה היא: כסף. המדינה מרוויחה כל שנה שמונה מיליארד ₪ מהמיסים על הסיגריות והיא לא מוכנה לוותר על האוצר הזה. מעבר לכך חברות הטבק חזקות מאוד והן עושות מאמצים גדולים לסכל ולהפריע לכל חוק או תקנה שיעמדו בדרכן.

התוצאה מאוד מוזרה: לפי החוק רוכב על אופנוע חייב לחבוש קסדה. נוסע ברכב חייב לחגור חגורת בטיחות. ברוב העולם גם קיים איסור על שימוש בסמים מסוכנים וממכרים. עישון, לעומת זאת, חופשי כמעט לגמרי.

שאלת לגבי סיגריה פה ושם. ובכן, זה נכון שמי שמעשן מעט ולעיתים רחוקות ככל הנראה לא ייגרם לו נזק קטלני, אבל קח בחשבון שכל המעשנים הכבדים, כאלו שגומרים שתי חפיסות ביום ומדליקים כל סיגריה עם הקודמת, התחילו רק מסיגריה אחת. האם כדאי לך לסבך את עצמך כבר עכשיו, כשאתה נער בריא וחזק ב"ה, בדבר שעלול למכר ולשעבד אותך לכל החיים? ועוד לא אמרתי מילה על הכסף. מעשן ממוצע צורך 10-20 סיגריות ליום. חפיסת סיגריות ממוצעת עולה מעל 20 ₪. חשבון פשוט מגלה שזה מצטבר לסכום של כ-7,000 ₪ בשנה אחת (!), מבלי לדבר על המחיר של הנזק הבריאותי, הטיפולים והרופאים. אתה יודע כמה דברים נפלאים וחשובים יכולת לעשות בכסף הזה? האם לא חבל לשרוף סכומים כאלו על דבר ששורף אותך מבפנים, עם עשרות חומרים רעילים ומסרטנים, ונותן לך כל-כך מעט בתמורה…

ולכן, בפעם הבאה שמישהו מנסה לפתות אותך לקחת סיגריה כדי "להיות גבר", תגיד לו שגבר אמיתי הוא אחד שמתגבר. יהודי הוא אדם שמקיים את מצוות התורה "ונשמרתם לנפשותיכם" ושומר על הגוף הבריא שה' נתן לו כדי לחיות עד 120 ולעשות דברים טובים בעולם.

 

מעונין להצטרף להפצת עלון 'שלום לעם'?

אולי יעניין אותך גם

שאל את הרב

 מה עושים עם הפחד?

שאל את הרב

סוד גלוי

שאל את הרב

איך גוי הופך ליהודי?

שאל את הרב

סתם מוזיקה - מה הבעיה?

שאל את הרב

מותר לְתַקְשֵׁר עם המתים?

להנצחה או הקדשה בעלון 'שלום לעם'