מצב החרום שהיה בישראל בתקופת הסגר מהקורונה, הוריד את המחירים המקובלים לרצפה. שמרית שהייתה שנה שעברה בנופש בווילת 'חלומות בקיסריה' מיהרה להרים טלפון לבעל הווילה כדי לבדוק מה יהיה המחיר עבור חופשה בת ארבעה ימים לקראת סוף הקיץ. חוסר הוודאות לגבי העתיד הביא את בעל הווילה לתת לה מחיר מצחיק של 2,000 שקלים ללילה, במקום 5,000 שקלים ששילמה שנה שעברה. שמרית הסכימה וסגרה איתו תאריכים לגבי החופשה. אלא שמצב החירום שהיה בארץ, גרם לכך שכמעט ולא יהיו טיסות לחו"ל ומחירי החופשות בישראל עלו במאות אחוזים. חודש לאחר הסגר, התקשר בעל הווילה לשמרית ואמר לה שתנאי העסקה השתנו ולכן, בגלל שסגרה אתו מראש, הוא מוכן לקחת לה רק 4,000 שקלים ללילה במקום המחיר הרגיל. אבל שמרית טענה: "זה לא הוגן! הרי דווקא בתקופת הקורונה שאף אחד לא סגר איתך כלום, אני סגרתי איתך מראש. אתה היית צריך לקחת בחשבון שמצב החרום הזה יסתיים וזה היה בדיוק ההימור שלי ולכן סגרתי איתך מראש…" מה דעתכם? האם בעל הווילה יכול לשנות לשמרית את המחיר?
מעיינים בספרים ולומדים לפסוק הלכה או משפט:
משפט' סימן ר"ד סעיף י"א בדין: 'מחוסר אמנה שהשתנה השער' סימן קצ"ה סעיף ט'.
תשובה לשאלה "עלי עץ הברוש" (שאלה מס' 600)
תקציר השאלה השבועית: עלי עץ הברוש של משולם השכן, היו מלכלכים בקביעות את החצר של עזריאל. יום אחד הבחין עזריאל בפועל של אדון משולם ואמר לו שלפי בקשת אדון משולם, עליו לנקות גם את החצר של עזריאל. כשמשולם גילה זאת הוא תבע ממנו לשלם על הזמן שהפועל ניקה לו את החצר. אבל עזריאל טען: "העץ שלך מלכלך בלי סוף את החצר, לכן אתה חייב לנקות לי את החצר!" האם לדעתכם, עזריאל צריך לשלם למשולם על ניקיון החצר שלו?
תשובה בקצרה: משולם לא חייב לנקות לעזריאל את החצר ולכן עזריאל חייב לשלם לו על הזמן שהפועל ניקה לו את החצר.
תשובה בהרחבה: מבואר בהלכה (שולחן ערוך 'חושן משפט' סימן קנ"ה סעיף כ"ז) שאילן שגדל בחצר של אדם והלכלוך וענפי האילן מפריעים לשכן, הוא רשאי לקצוץ את ענפי האילן בעצמו כדי שלא ילכלכו או יפריעו לו, אבל אינו יכול לחייב את בעל האילן לקצוץ את הענפים או לנקות עבורו את הלכלוך. מכיוון שנזק זה אינו מוגדר כ'נזק ישיר' אלא כ'נזק עקיף' ולכן אם הבעלים אינם צריכים את הענפים של האילן והם מפקירים אותם, זה דומה למקרה אחר שמבואר בהלכה (סימן תי"ב סעיף ד') שמי שמפקיר את נזקיו לאחר נפילת אונס פטור מתשלום הנזק.
במקרה שלנו
אין חיוב על בעל האילן לאסוף את עציו או את הלכלוך שנגרם בגלל העץ ולכן עזריאל חייב לשלם למשולם על השעות שבהן הפועל ניקה לו את החצר, כיוון שניקיון החצר של עזריאל מוטל עליו בלבד ומשולם לא חייב בניקיון החצר שלו וכיוון שעזריאל אמר לפועל לנקות, עליו לתת למשולם את השכר המגיע לפי המינימום שמקובל לשלם לפועלים על השעות שבהן ניקה את החצר.