חתונת המאה

בית המדרש

כחלק מההגבלות שהטילה המדינה כתוצאה ממגפת הקורונה, הייתה הגבלת מספר האנשים עד מאה איש בלבד. בחתונה של זוהר ומיכל הזמינו במדויק לא יותר ממאה איש, אלא שבדיוק הגיע האיש ה 101- שהיה איזה דוד רחוק שכולם חששו לפגוע בו. כולם שמו לב שהוא הגיע וידעו שהוא האיש ה 101- אבל לאף אחד לא היה את האומץ לבוא לדוד הזה ולומר לו שילך הביתה. הדוד נטל ידיים והתיישב לאכול, אלא שאז התמזל המזל והגיעה לאולם האירועים ביקורת משטרתית. השוטרים ספרו את הנוכחים וכשמצאו יותר ממאה, מיהרו לרשום דו"חות גבוהים למשתתפים. הללו כעסו על הדוד שהגיע ללא הזמנה ותבעו ממנו לשלם להם את הדו"חות, אבל הדוד טען: "אין לכם טענה עליי, שהרי ברגע שידעתם שאני המשתתף ה 101- הייתם צריכים לצאת מהאולם ואם לא יצאתם, כנראה שזו בעיה שלכם!" מה דעתכם? האם הדוד צודק בטענתו? ומי ישלם את הדו"חות?
מעיינים בספרים ולומדים לפסוק הלכה או משפט:
תלמוד בלי מסכת 'בבא קמא' דף י' עמוד א' בדין: 'חמישה שישבו על ספסל אחד' ושולחן ערוך 'חושן משפט' סימן שפ"א סעיף א'.

תשובה לשאלה "משלוח פגום" (שאלה מס' 596)

תקציר השאלה השבועית: גברת אדמוני ראתה פרסומת על סט צלחות חרסינה יפהפיות במחיר מבצע והזמינה אותן עם משלוח לבית. כשהגיעה ההזמנה היא גילתה שארבע צלחות מתוך הסט היו שבורות. היא דרשה פיצוי על הנזק ואילו השליח טען שכשאסף את הצלחות מהחנות הן היו שבורות, כאשר לעומתו מנהלת החנות טוענת שזו אשמת השליח. מי צריך לשלם את הנזק – החנות או השליח?

תשובה בקצרה: אם השליח הוא משלוחן מטעם החנות, צריכים להחזיר לה את הכסף. ואם השליח הוא משלוחן עצמאי, עליו לשלם את הנזק והחנות פטורה מתשלום.

תשובה בהרחבה: מצאנו בהלכה (שולחן ערוך 'חושן משפט' סימן רכ"ד, סימן רל"ב סעיף י"א) לגבי אדם שעשה מקח עם חברו, ולאחר שנסגר הקניין נמצא מום במקח שלא ידוע לנו מתי הוא נוצר, אנחנו 'תולים' (מעריכים בסבירות גבוהה) שהמום נוצר במקום שבו נמצא החפץ לפני שהגיע לקונה, וזאת בתנאי שידענו בוודאות גמורה שהחפץ היה שלם לפני הקניה. ולכן הדבר תלוי באחריות המשלוח שהגיע לגברת אדמוני – אם השליח היה מטעמה, הם כבר עברו לרשותה ברגע שהוא לקח את הצלחות ובוודאי החנות לא צריכה לפצות אותה על הנזק. אבל אם השליח עובד כמשלוחן של החנות וזהו הנוהג של החנות לבצע משלוחים באמצעות הזמנות טלפוניות, הצלחות עדיין באחריות החנות כל עוד גברת אדמוני לא קיבלה אותן לרשותה. אלא אם כן, בשעת ההזמנה הותנה בפירוש שהאחריות לגבי קבלת המשלוח אינה על החנות, שאז האחריות יורדת מבעלי החנות והם אינם צריכים להחזיר לה את הכסף על הצלחות השבורות.

מעונין להצטרף להפצת עלון 'שלום לעם'?

אולי יעניין אותך גם

בית המדרש

עושים תשובה

בית המדרש

החזר כפול

בית המדרש

המנות שהתחלפו

בית המדרש

לא צריך לכרות

בית המדרש

קוצים בתשלום

להנצחה או הקדשה בעלון 'שלום לעם'