מצווה הבאה בהפסד

בית המדרש

הדבר החם ביותר בעולם השכרת הקורקינטים הממונעים, הייתה ההמצאה של חברת 'קורקינט פלוס'. החברה פיתחה שיטה להשכרת קורקינט ללא הגבלת זמן, וניתן להשאיר את הקורקינט איפה שהוא רוצה. ברגע שהוא מעוניין להפסיק את השכירות של הקורקינט, הוא סורק את הברקוד המופיע על הקורקינט ומפסיק את השכירות. שמעון, הגיע לתל אביב לאחר תקופה ארוכה ולתדהמתו הבחין בקורקינט העומד באמצע הרחוב, הוא לא ידע שניתן להשאיר את הקורקינט באמצע הרחוב ומיהר להרים אותו כדי לקיים מצוות 'השבת אבדה'. אלא שעמי שיצא מהבניין שלו אחרי שעתיים לא הבין להיכן הקורקינט שלו נעלם. כתוצאה מהיעלמות הקורקינט, גבתה ממנו החברה סכום גבוה הרבה יותר ממה שחשב לשלם. אחרי שמצא את שמעון עם הקורקינט, תובע עמי משמעון לשלם לו את ההפסד, אבל שמעון טוען שעשה זאת בטעות ולא ידע שניתן להשאיר את הקורקינט באמצע הרחוב, מה דעתכם, האם שמעון חייב לשלם לעמי את ההפסד שנגרם לו?

 מעיינים בספרים ולומדים לפסוק הלכה או משפט: שולחן ערוך 'חושן משפט' סימן שמ"א סעיף ד' ב'קצות החושן' ו'נתיבות המשפט' בדין: 'גזלן בשוגג מה דינו'. סימן שפ"ט סעיף א' בדין: 'גרמי בשוגג' ובדברי הש"ך על המקום.

תשובה לשאלה "זיכוי בגניבה" (שאלה מס' 699)

תקציר השאלה השבועית: חברת מוצרי המזון מהגדולות בשוק חילקה זיכויים לכל החנויות שרכשו את מוצרי החברה לאור החלטת משרד הבריאות להוריד כמה ממוצרי החברה מהמדפים. סוכני החברה עברו בין החנויות, כשהם מבקשים לזרוק את המוצרים הפגומים ומעניקים זיכויים כנגדם. משה, בעל חנות המכולת 'הכי זול שיש' החליט שלא לזרוק את מוצרי החברה ומכר אותם כמות שהם ללקוחות. כאשר הגיע הסוכן של החברה, קיבל משה כמובן את הזיכוי ברצון. אלא שלאחר כמה ימים התברר שמשה מכר את המוצרים במקום להשמיד אותם, וכשפנה אליו הסוכן של החברה הוא טען: "גם ככה המוצרים היו הולכים לזבל, וללקוחות שלי לא אכפת והם מוכנים לקנות למרות הכול. אז מה אכפת לכם שמכרתי אותם בסוף?" מה דעתכם, האם משה צריך להחזיר את הזיכוי לחברה?

תשובה בקצרה: בעל המכולת פשע בכך שמכר ללקוחות מוצרים פגומים, וכל הרווח שלו מהמוצרים הללו צריך ללכת לידי החברה.

תשובה בהרחבה: היה מקום לבוא ולומר שכיוון שהאנשים לא אכפת להם לקנות מוצרים פגומים, אף על פי שהם יודעים שמדובר בפגומים. וגם בעל חנות המכולת לא הפסיד את החברה בכלום, אז היה מקום לכאורה לבוא ולטעון ש'זה נהנה וזה לא חסר' ומותר לבעל חנות המכולת ליהנות מהכסף.

אבל במקרה שלנו, אסור לבעל חנות המכולת ליהנות מהכסף ועליו להעביר את הרווחים לחברה מכיוון שהוא נקרא 'גזלן' ודעת החברה היא שלא למכור בכלל את המוצרים הללו, אלא להשמיד אותם כיוון שהם פגומים וברגע שהוא מוכר אותם הוא גורם להם נזק תדמיתי. והם הסכימו לזכות אותו על המוצרים הללו, בתנאי שבאמת הוא ישמיד אותם. ולכן הוא למעשה גזל מהחברה את המוצרים ומכר אותם לאחרים, ולכן הדין הוא כפי שנפסק להלכה ('נתיבות המשפט' סימן שנ"ו, סעיף קטן ד') שגזלן שמכר את החפץ שגזל, הכסף שייך לבעלים ואינו יכול לעשות סחורה בחפצי חברו ולכן על בעל המכולת להעביר את הרווחים לידי החברה.

מעונין להצטרף להפצת עלון 'שלום לעם'?

אולי יעניין אותך גם

בית המדרש

נזק כפול

בית המדרש

סדק בלתי צפוי

בית המדרש

טובה שעלתה ביוקר

בית המדרש

כשהיוקר מאמיר

בית המדרש

הברחה כפולה

להנצחה או הקדשה בעלון 'שלום לעם'