מספרים על אחד הצדיקים שנכנס פעם לתפילה עם הציבור, אך במקום להורות לחזן להתחיל את סדר התפילה, ביקש ממנו הצדיק להמתין.
רק כעבור שעה ארוכה הרים הצדיק את ראשו וסימן לחזן להתחיל בתפילה.
עם סיום התפילה ניגש אחד התלמידים הקרובים אל הרבי וביקש לברר מה הייתה הסיבה לעיכוב התפילה.
אמר לו הצדיק: "בכל פעם לפני שאני בא להתפלל עם הציבור, אני רואה את הקהל, וכשאני רואה בתוך הציבור אנשים שמעשיהם רעים, אני מחפש בהם נקודה טובה כדי שאוכל להתחבר איתם ולהתפלל יחד.
היום ראיתי בקהל איש רע מאוד מאוד, ולא הצלחתי למצוא בו שום נקודה טובה, ולכן התמהמהתי מאוד".
"ומה קרה בסוף?" שאל התלמיד.
"בסוף הבנתי שאם אני הייתי רשע כמוהו בכלל לא הייתי מגיע להתפלל בבית הכנסת. ואם הוא בכל זאת מגיע, זו נקודה טובה מאוד".
*
קל מאוד לראות את מה שרע ושלילי באחר. זה קופץ לנו מול העיניים וגורם לנו לשפוט את הזולת ולהרגיש טובים יותר ממנו.
ולכן חיפוש הנקודה הטובה בכל אדם הוא עניין מהותי, מפני שכשאנחנו מחפשים את הטוב ומתמקדים בו, אנחנו בעצם נותנים תוקף לטוב הזה, ובעצם ההתבוננות אנחנו מעצימים את הטוב גם בתוך עצמנו וגם במציאות.
*
חכמינו מלמדים אותנו על החשיבות של העין הטובה, וכאמור: "טוֹב עַיִן הוּא יְבֹרָךְ", מפני שהעין הטובה מסוגלת לחדור דרך הקליפות והמעטפת של המציאות החיצונית המתעתעת, מציאות שנראית רעה ושלילית מאוד, ובכל זאת לראות פנימה את הנקודה הפנימית הזכה והטהורה, ששם נמצא הטוב האמיתי, מוסתר מאחורי כל כך הרבה חושך.
ההסתכלות הזו מביאה בסופו של דבר ברכה גדולה, גם למי שהוא "טוב עין", משום שהמציאות שהוא רואה היא מציאות של טוב, הוא בוחר לראות את הטוב שנמצא בכל דבר, והיא מביאה גם ברכה למציאות שבחוץ מכוח ההשפעה שיש לכל אדם על המציאות.
*
כך מסבירים את סיבת האהבה של יצחק לעשיו, ככתוב בפרשה: "וַיֶּאֱהַב יִצְחָק אֶת עֵשָׂו כִּי צַיִד בְּפִיו". יצחק שומע את המילים הטובות בפיו של עשיו, ואף שהוא יודע איך עשיו מתנהג ומה מעשיו, הוא בוחר להתמקד בטוב שיש בו ולהעצים אותו.
הכוח הזה של אהבת יצחק הוא הכוח שיעמוד לעשיו לעתיד לבוא, להתברר ולהצטרף לאחיו יעקב. ובמהרה יקויים בנו הפסוק: "וְעָלוּ מוֹשִׁעִים בְּהַר צִיּוֹן לִשְׁפֹּט אֶת הַר עֵשָׂו וְהָיְתָה לַה' הַמְּלוּכָה". המילה "לשפוט "מלמדת על בירור, תהליך הגאולה יוביל אותנו לבירור הטוב שטמון ומסתתר בתוך הרע, ונגלה שבסופו של דבר הכול אחד. "וְהָיָה ה' לְמֶלֶךְ עַל כׇּל הָאָרֶץ, בַּיּוֹם הַהוּא יִהְיֶה ה' אֶחָד וּשְׁמוֹ אֶחָד".