מצב המלחמה הראה את היופי שבעם ישראל כאשר לכל אורך המלחמה זרמו תרומות רבות של אזרחים לחזית בכמויות חסרות תקדים. מאוכל וביגוד ועד ציציות תפילין ודברים נוספים. באחד הימים ניגש יובל ששימש כמחסנאי באחד הגדודים לרב שלו ושאל האם מותר לו לחלק את העודף שנשאר מהתרומות לאזרחים, או שהוא חייב לחלק את זה לחיילים ומה עליו לעשות במקרה שהחיילים לא צריכים את מה שנשאר לו במחסן. ואם יש לו אפשרות להחליף את הסחורה הקיימת בסחורה אחרת עבור החיילים, האם עליו לעשות זאת? ומה עליו לעשות עם אוכל שאין לו מה לעשות אתו מלבד להעביר אותו הלאה. מה לדעתכם השיב לו הרב?
מעיינים בספרים ולומדים לפסוק הלכה או משפט: שולחן ערוך 'יורה דעה' סימן רנ"ג סעיף ו' בדין: 'מותר צדקה'.
תשובה לשאלה "פגיעה בדוד שמש" (שאלה מס' 772): חברי כיתת הכוננות של היישוב ששכן ממש על קו התפר סמוך לקלקיליה יצאו לסיור בשעות הערב, כחלק מסיורי הביטחון השוטפים למניעת חדירת מחבלים. גדי, אחד מחברי כיתת הכוננות, ראה על גג אחד הבתים דבר מה שדמה לדמות שפופה וירה לעברה מספר יריות אזהרה באוויר. אבל כשחברי כיתת הכוננות עלו לבדוק את הגג, התברר שלא הייתה שום דמות על הגג והירי היה מיותר. למחרת הגיע צחי, שהתגורר בבניין, ותבע מגדי לשלם על תיקון דוד השמש שלו שיצא מכלל פעולה בגלל היריות של גדי. "אם באמת הייתה חדירה, לא הייתי מדבר מילה. אבל ירית לחינם!" טען צחי. גדי מצידו טען כי פעל כך בגלל שחשב שעל הגג יש דמות מסתתרת. השניים ניגשו לרב הישוב וביקשו ממנו לפסוק האם גדי צריך לשלם את הנזק. מה לדעתכם השיב להם הרב?
תשובה בקצרה: גדי פטור מתשלום על דוד השמש, כיוון שיש תקנת חכמים לפטור אותו מתשלום.
תשובה בהרחבה: מצאנו בהלכה שיש חיוב לאדם להציל את חברו. אם חלילה הוא רואה שהוא טובע בים או שיש גוי שבא לפגוע בו, חייב לקום ולהציל אותו כיוון שכתוב בתורה "לא תעמוד על דם רעך", ואומר ה'פתחי תשובה' על המקום, שאפילו אם המקום הזה נחשב עבור המציל מקום סכנה עבורו, עדיין הוא חייב למסור את נפשו כדי להציל את חברו. ואם מסר נפשו כדי להציל את חברו הוא נקרא 'קדוש'.
מה קורה כשהוא גרם נזק כתוצאה מזיהוי מוטעה?
ראינו בהלכה שאם אדם מציל את חברו ותוך כדי ניסיון ההצלה שלו נגרם נזק הוא פטור מתשלום על הנזקים שנגרמו. דבר זה נקבע כתוצאה מתקנת חכמים שחששו שאנשים יימנעו מלהציל את חבריהם אם יתבעו מהם לשלם על הנזקים שנגרמו, ולכן תיקנו חכמים שהם יהיו פטורים מתשלום. ואפילו אם בסוף לא הצליחו להציל עדיין הם פטורים מתשלום, כיוון שהם מוגדרים 'מזיק ברשות' שפטור לשלם על הנזקים. (שולחן ערוך 'חושן משפט' סימן ש"ו סעיף ה')