רובי עשה קניות בסופר ורכש עשרה בקבוקים של שמן זית, לאחר ששילם בקופה על המוצרים הוא העדיף לקנות את שקיות הבד החזקות. הוא העמיס בהם את בקבוקי שמן הזית לפי הכמות שהבין שאותה ניתן להכניס לשקית שכזאת, אלא שאחת השקיות הייתה קרועה ואיך שהרים את השקית נפלו על הרצפה חמישה בקבוקי שמן זית ונשברו על רצפת הסופר. רובי פנה לקופה הראשית וטען שהם חייבים לזכות אותו מכיוון שהשקית שרכש מהם הייתה פגומה, אבל מנהל הסופר טען שהוא העמיס בשקית יותר מדי בקבוקים ולכן היא נקרעה. ולכן הוא לא צריך לפצות אותו על הבקבוקים ויתירה מזאת, עליו גם לנקות את הלכלוך שגרם…
מה דעתכם, מי צודק בטענותיו מנהל הסופר או רובי?
מעיינים בספרים ולומדים לפסוק הלכה או משפט: שולחן ערוך 'חושן משפט' סימן ש"ו סעיף ו' במילים: 'חזי דעלך קא סמיכנא'. סימן תי"ב סעיף ד' בדין: 'מפקיר נזקיו אחר נפילת אונס'.
תשובה לשאלה "מחירים כמו פעם" (שאלה מס' 685)
תקציר השאלה השבועית: שמואל עבד במשך שנים ארוכות עם 'סלמן חומרי בניין'. כלקוח וותיק, היה בעל הבית עושה לו הנחות משמעותיות על הסחורה. במשך הזמן, עזב בעל הבית את ניהול החנות ובנו ניהל אותה במקומו. באחד הימים כשנכנס שמואל לחנות וביקש לרכוש מספר דברים, אמר לו המנהל מחיר גבוה משמעותית מהמחירים שהיה מקבל בעבר. שמואל משך בכתפיו, ניגש לעובד הוותיק בחנות שהכיר אותו והלה נתן לו את מה שביקש במחיר הנמוך שהיה רגיל לקבל כמו פעם. אלא שכשיצא מהחנות, חשב שמואל לעצמו שאולי לא נהג כראוי בזה שעקף את בעל הבית והלך ישירות לעובד והאם הוא צריך ליידע את בעל הבית על ההנחה הגדולה שהוא קיבל. מה דעתכם?
תשובה בקצרה: אם האבא עדיין בחיים, ההנחה עדיין קיימת ושמואל יכול ליהנות מההנחה שהיה מעניק לו האבא ויש רשות לעובד בחנות להעניק לו את ההנחה.
תשובה בהרחבה: מובא בהלכה שאם אשה מוכרת וקונה ברשות בעלה, או שיש לאדם שותף שתמיד רגיל לנהל את העסק והוא מקבל את ההחלטות בפועל האם לתת הנחה ללקוח פלוני או לא, כל מה שעשה השותף – עשוי. ואין השותף שלו יכול לערער אחרי החלטותיו מכיוון שזה תפקידו בעסק והוא בסופו של דבר מי שמקבל אותם במהלך היומיום. הדין הוא גם אותו דבר לגבי עובד בכיר שיש לו יכולת להחליט לגבי הנחות ללקוחות, שאי אפשר לערער אחרי ההחלטות שלו. (שולחן ערוך 'אבן העזר' סימן פ"ו)
באיזה אופן מדובר?
חשוב לציין, שכל זה מדובר באופן שההנחה מתבצעת בגלוי והעובד או השותף לא מסתירים את מעשיהם. אבל אם הוא רואה שהם מסתירים ממנו את הדברים, או שהם אומרים ללקוח שלא יספר לבעל הבית על ההנחה שעשו לו, יש בזה חשש גזל ואסור לקבל ממנו את ההנחה.