במדור קודם כתבנו על נושא הרצון, שהוא המניע החזק ביותר שלנו. עוד כתבנו כי ריבוי הרצונות שלנו הוא הסיבה לחוסר השקט שלנו, ועלינו להתמקד ברצון אחד מרכזי, שהוא הרצון האלוקי הטוב לתת ולהשפיע טוב. להלן עוד כמה נקודות שיאירו ויחדדו את נושא הרצון.
*
על הפסוק "ויכולו השמים" כותב האור החיים הקדוש ש"ויכולו" מלשון רצון ותשוקה (כמו כליון נפש). והוא מסביר שהקב"ה הכניס בעולם רצון ותשוקה לחזור אל האחדות, ולכן הכול נמצא בתנועה.
בתקופת האור החיים אולי עוד לא ידעו על האלקטרונים שנעים סביב הגרעין של כל חומר, אבל הוא בהחלט ידע מה באמת מניע את המציאות. כוח הרצון.
*
יש משפט שמקורו אינו ידוע, אך בחסידות השתמשו בו הרבה, "אין דבר העומד בפני הרצון". הכוונה היא שהמיקוד של הרצון דומה למיקוד של קרני השמש במקום אחד דרך זכוכית מגדלת, מה שיכול ליצור אנרגיה חזקה מאוד. מיקוד הרצון יביא לפעולות ממוקדות, והתוצאות יהיו בהתאם.
*
דבר דומה אמרו חכמינו: "בדרך שאדם רוצה לילך מוליכין אותו". הרצון מייצר מציאות. וכאשר אדם רוצה טוב ומטפח את הרצון הזה בהדרגה ובהתמדה, הוא יוכל להבחין לאורך זמן שהמציאות שלו משתנה לטובה ולברכה. וחס וחלילה להיפך.
*
מספרים כי פעם, בעת לימוד של הבעל שם טוב עם תלמידיו, נכנס עגלון גוי וביקש את עזרת החסידים להוציא את העגלה שלו מן הבוץ. אמרו לו החסידים: "איננו יכולים". כעס העגלון ואמר: "יכולים אתם, אך אינכם רוצים".
הבעל שם טוב ראה בכך לימוד גדול לעבודת השם. בכל פעם שאנחנו אומרים "אני לא יכול", כנראה מסתתרת מאחור האמירה "אני לא באמת רוצה". ולכן, העבודה הכי חשובה של האדם היא העבודה על הרצון.
*
הזכרנו שהרצון זה "נפש". גם תפילה נקראת "נפש", כמו "וָאֶשְׁפֹּךְ אֶת נַפְשִׁי לִפְנֵי ה'".
תפילה היא בעצם הבעת רצון עמוקה, השתוקקות להביא לידי ביטוי את הרצון הפנימי. חכמינו לימדו כי מהותו של האדם היא תפילה, וזה קשור לכוח האדיר של הרצון, האדם כל הזמן מתפלל, הוא כל הזמן מביע רצון, גם כשהוא בכלל לא מודע לזה שהוא מתפלל.
אבל במקום שנתמקד ברצונות קטנים, בדברים זמניים וחולפים, כדאי לנו מאוד למקד את הרצון למקום הכי גבוה שלו, לרצון להיות באמת טובים, לרצון לממש את הפוטנציאל הכי גבוה שלנו. שהרצון שלנו יהיה זהה לגמרי לרצון של הבורא שלנו. זו התפילה העמוקה ביותר שאנחנו יכולים להביא. וזו גם תפילה שיכולה לשנות את כל המציאות שלנו לטובה ולברכה.
יהי רצון שיתעורר בנו הרצון הטוב.