כולם מדברים על "אחדות". אבל איך אפשר באמת להתאחד כשאנחנו כל כך שונים זה מזה. כשיש אנשים שאנחנו ממש לא מסכימים איתם, והדעות שלהם הפוכות לגמרי משלנו, ואנחנו בטוחים שהם טועים. איך זה אפשרי?!
*
על תקופת אחרית הימים נאמר "ותהי האמת נעדרת", וחכמינו אמרו שהאמת "נעשית עדרים עדרים".
בדברים האלו טמון עומק גדול.
בתקופת אחרית הימים צופים הנביאים והחכמים בלבול גדול, בני האדם יהיו כל כך מבולבלים עד שנראה שאף אחד לא יודע מהי ה"אמת" באמת, וכל אחד טוען שהאמת כולה נמצאת אצלו, ורק אצלו.
אבל האמת לא באמת נעדרת, היא לא חסרה, היא קיימת כל הזמן, היא קיימת בתוך המציאות כולה. אלא שהיא מפוזרת, היא מחולקת "עדרים עדרים".
לכל אחד, לכל קבוצה בעם ישראל, לכל קהילה יש חלק מאותה ה"אמת" שכולנו מבקשים. ותפקידנו בתקופה גורלית זו להבין שגם אצלנו יש רק חלק מה"אמת" ולבקש להתאחד עם החלקים האחרים של האמת.
"אמת" זה משהו שלם. המילה אמת מורכבת משלושה אותיות, א – האות הראשונה באלף בית, מ – האות האמצעית (יחד עם האותיות הסופיות) ת – האות האחרונה. ללמד שהאמת צריכה להיות כוללת ומקיפה את הכול, היא לא יכולה להיות חלקית או יחסית, היא מוכרחת להיות שלימה.
*
עם ישראל כולו הוא גוף אחד שיש לו איברים שונים, אי אפשר לוותר על אף איבר כי אז הגוף לא יהיה שלם והוא גם לא יוכל לתפקד כהלכה.
ימנים, שמאלנים, דתיים, מסורתיים, אשכנזים, מזרחיים, ליטאיים, חסידים… כולם יחד "עם ישראל", ולכל אחד יש אור מיוחד, נקודה מיוחדת של אמת ייחודית שמבקשת לצאת אל האור ולבוא לידי ביטוי.
*
בסופו של דבר כולנו, כאיש אחד בלב אחד, נתאחד סביב האמת האחת, ש"ה' אחד ושמו אחד". אבל כדי שזה יוכל לקרות, כל אחד מאיתנו צריך לצאת מהבועה הקטנה והמצומצמת שלו שבתוכה הוא תקוע, ולהבין שכשם שיש לו תפקיד חשוב ומשמעותי בעם ישראל, ככה בדיוק יש לכל אחד אחר תפקיד.
וכאשר נפסיק לשנוא זה את זה, לבטל ולפסול, לשפוט ולבקר, להציק ולפגוע, להכפיש ולהשמיץ, אלא ננסה לבחון ולמצוא את נקודות הטוב שבכל אחד, ונחתור ביחד למצוא את המכנה המשותף, את נקודת המרכז שתוכל לאחד את כולנו כעם, מתוך כבוד, מתוך אכפתיות, מתוך חמלה, ובעיקר מתוך אהבה שאינה תלויה בדבר, אז נדע גם גאולה.
ואז, באחדותנו, נוכל גם להיות אור לגויים, שגם להם יש תפקיד חשוב בעולם, ולאסוף יחד את כל הכוחות לבנות עולם מתוקן במלכות ש-די, וכדברי הנביא צפניה:
"כִּי אָז אֶהְפֹּךְ אֶל עַמִּים שָׂפָה בְרוּרָה לִקְרֹא כֻלָּם בְּשֵׁם ה' לְעׇבְדוֹ שְׁכֶם אֶחָד".