במדור הקודם התחלנו לדבר על האהבה. הנחנו יסודות חשובים להבנת מהות האהבה, מתוך ההבנה הבסיסית שאנחנו כבר מחוברים מעצם היותנו נבראים המחוברים לבורא ה"אחד".
אנחנו ממשיכים לדבר על אהבה, כי הכול תלוי בזה. הדברים כאן הם רק סוג של הקדמה, ואלף גיליונות לא יספיקו להכיל… אבל העתיד שלנו תלוי בהבנת האהבה ובחיים בדרך האהבה.
אם המקדש נחרב בגלל שנאה, ואנחנו סובלים עד היום מתוצאות החורבן, אין לנו ברירה אלא לדבר אהבה ולחיות אהבה.
*
על אהבת ישראל אמר הלל הזקן ש"זו כל התורה כולה". ורבי עקיבא אמר ש"זה כלל גדול בתורה".
איך זה יכול להיות שכל התורה כולה זה ואהבת לרעך כמוך?! האם הלל הזקן דיבר אולי בלשון הגזמה?!
חס וחלילה. הלל, נשיא ישראל, לא היה אדם שמבזבז מילים.
ואהבת לרעך כמוך היא באמת כל התורה כולה. ונסביר בנקודות תמציתיות:
א. מתוך פסוקי התורה ומדברי חכמינו עולה כי המטרה של כל התורה היא להביא את האדם ל"דבקות" בבורא. ואז יגיע האדם לתענוג הנצחי ביותר שאי אפשר בכלל לתאר במילים. כנאמר בישעיהו "עַיִן לֹא רָאָתָה אֱלֹהִים זוּלָתְךָ יַעֲשֶׂה לִמְחַכֵּה לוֹ".
ב. דבקות בבורא ברמה המעשית, לימדו אותנו חכמינו שהכוונה היא להיות דומה לבורא, להתנהג כמוהו בדיוק. להיות רחום כמו הבורא, ולהיות גומל חסדים כמו הבורא. כלומר לתת, להעניק, להשפיע, לחמול, לרחם, וכל שאר המידות הטובות שכל אחד מאיתנו אוהב לקבל מאחרים.
ג. מסיבות עמוקות של הקב"ה (ויש לכך הסברים עמוקים בדברי חכמינו שאי אפשר להאריך בהם כאן) האדם נברא אגואיסט גדול, כאמור "כִּי יֵצֶר לֵב הָאָדָם רַע מִנְּעֻרָיו", ולכן קשה לו מאוד להעניק ולתת לאחרים, לוותר מעצמו ולא לקנא ולחמוד וכל שאר המידות הרעות. הטבע הגשמי שלו מתנגד לזה.
ד. כדי לשבור את האגו – ולזכך את האדם שיוכל להיות דומה לבורא ולהגיע לדבקות, ניתנו לו תרי"ג המצוות. כמו שאמרו חכמים "לא ניתנו המצוות לישראל אלא כדי לצרף בהן את הבריות". לכל מצווה יש תפקיד מיוחד בתהליך הזיקוק והזיכוך של האדם, להוריד ממנו עוד חתיכה מהאגו, ולשבור עוד חלק של היצר.
ה. בתוך תרי"ג המצוות יש המצוות ש"בין אדם לחברו", שבגלל שהן תלויות גם באנשים אחרים, הן מאיצות מאוד את תהליך זיכוך האגו, והן עוזרות לאדם להגיע לתכלית שהקב"ה מבקש ממנו באופן מהיר יותר. לעשות חסד עם מישהו שמרגיז אותך זה הרבה יותר קשה מלהניח תפילין.
ולכן אומר הלל הזקן ש"ואהבת לרעך כמוך" זאת בעצם כל התורה כולה. כי כל התורה נועדה להביא את האדם להוריד את האגו שלו ואת היצר הרע שלו שרק רוצה עונג והנאה לעצמו, ולהביא אותו למצב שהוא יוכל להיות באמת דומה להקב"ה ולפעול על פי הרצון האלוקי בלבד כשהמטרה היא להשפיע ולעשות טוב בעולם.