למה למחות עם שלם?!

שאל את הרב

שאלה: שלום הרב. אני לא מסוגל להבין את המצווה למחות את עמלק. מה פתאום שהקב"ה שרחמיו על כל מעשיו יצווה עלינו להשמיד עם שלם שהוא ברא? ומה אשמים תינוקות עמלקים שלא חטאו ולא עשו כלום? איך יתכן שעם ישראל יתנפל פתאום על איזה עם וירצה לחסל אותו רק בגלל שפעם הם ניסו לפגוע בנו?
אפי
תשובה: שלום אפי.
את השאלה הזו בדיוק שאל לפניך לא אחר מאשר שאול בן קיש, המלך הראשון של ישראל. כאשר שמואל הנביא מצווה עליו ללכת ולמחות את עמלק הוא מהסס. חז"ל אומרים שהוא אמר לעצמו כך: "אם אנשים חטאו – הנשים מה חטאו? והטף מה חטאו? והבקר ושור וחמור מה חטאו? עד שיצאה בת קול ואמרה: "אל תהי צדיק הרבה" (קהלת ז', ט"ז) – יותר מבוראך".

בעקבות הפקפוק שלו במשימה, הוא התעכב בביצועה ולא הרג מיד את אגג מלך עמלק. כתוצאה מכך כמה מאות שנים לאחר מכן צץ לו המן האגגי וניסה להשמיד להרוג ולאבד את כל היהודים כפי שמסופר במגילת אסתר.
ובכל זאת, מה נעשה עם השאלה הגדולה שהצבת – האם מתאים לעם ישראל, "רחמנים בני רחמנים", לבצע משימה שנראית כה אכזרית?

הניתוח החיוני
אנחנו מאמינים ש"טוב ה' לכל ורחמיו על כל מעשיו" (תהילים קמ"ה, ט'), ואם הקב"ה מצווה עלינו להשמיד עם מסוים, כנראה המעשה הזה הוא הדבר הטוב והנכון ועלינו לנסות להבין למה.

תאר לעצמך, אפי, שהיית רואה אדם אוחז סכין מעל נער ששוכב בעיניים עצומות על מיטה ונועץ את הלהב ברגלו של הנער. במבט ראשון זה נראה מזעזע. אבל אם היית מסתכל שוב היית מבחין שהאיש הוא רופא והאירוע מתרחש בחדר ניתוח. הנער המסכן חולה מאוד ויש ברגלו גידול ממאיר והרופא נאלץ לחתוך חלק מבשרו כדי להציל את חייו.

זהו בעצם הסיפור של עמלק. מדובר בעם אכזרי שהפיל את חיתתו על העולם הקדום. שיטתו הייתה לזנב בנחשלים ולפגוע בחלשים שנותרים מאחור. הוא ניצל את העובדה שעם ישראל יוצא ממצרים, חלש ועייף, והתנפל על קבוצת העבדים הזו מבלי שעשו לו דבר. לא איימנו עליהם ולא על ארצם, אבל הם תקפו אותנו ברשעות.
מתברר שהנזק שגרמו לא היה רק לנו. יציאת מצרים הותירה רושם עצום על כל העולם. "אז נבהלו אלופי אדום אילי מואב יאחזמו רעד" (שמות ט"ו, ט"ו). היה לראשונה סיכוי שכל העולם יאמין בה' ובכוחו ויכבד את עם ישראל. אבל אז הופיע עמלק והרס הכול. במלחמה שלו בעם ישראל הוא העביר לכולם את המסר: "אל תחששו. הכול במקרה. אין אלוקים ואין עם נבחר", ובזה גרם קלקול עצום לכל העולם כולו.
לכן, המלחמה בעם הזה היא בעצם כמו הסרה של גידול ממאיר מזיק וזוהי הצלה ועשיית טוב עם העולם כולו.

עמלק בימינו
האם זה אומר שמחר אם נראה עמלקי צריך להרוג אותו? התשובה שלילית משתי סיבות. הרמב"ם פסק ש"אין עושין מלחמה עם אדם בעולם עד שקוראים לו לשלום" (הלכות מלכים ומלחמותיהם ו', א'). אם העם העמלקי יחזור בתשובה, ייטיב את דרכו וירצה להשלים איתנו, לא תהיה עוד מצווה להשמיד אותם. רק אם ימשיכו ברצון להשמידנו, נצא מולם במלחמת חורמה.
אך מעבר לכך, חז"ל אומרים שכבר לפני 2700 שנה בא סנחריב מלך אשור ובלבל את האומות. הוא העביר עמים ממקום למקום וערבב אותם ולכן היום לא ניתן להצביע על אף אדם ולומר בוודאות שהוא צאצא של גזע עמלק.

מה שנותר לנו מהמצווה זה הרעיון שעלינו לזכור את הקלקול הרוחני של עמלק ולמחות אותו ולהרבות תמיד טוב וחסד ואמונה בעולם.

מעונין להצטרף להפצת עלון 'שלום לעם'?

אולי יעניין אותך גם

שאל את הרב

 מה עושים עם הפחד?

שאל את הרב

סוד גלוי

שאל את הרב

איך גוי הופך ליהודי?

שאל את הרב

סתם מוזיקה - מה הבעיה?

שאל את הרב

מותר לְתַקְשֵׁר עם המתים?

להנצחה או הקדשה בעלון 'שלום לעם'